Podatnik, będący marynarzem pracującym na statkach w żegludze międzynarodowej poza terytorium lądowym państw, może korzystać z ulgi abolicyjnej bez limitu kwotowego. Warunkiem jest stosowanie metody proporcjonalnego zaliczenia dla dochodów podatkowych uzyskanych w obcym państwie. Rodzaj statku nie wpływa na możliwość zastosowania ulgi.
Dochody uzyskiwane przez polskiego rezydenta podatkowego z pracy najemnej na statku wiertniczym na wodach międzynarodowych podlegają opodatkowaniu według polskich przepisów bez możliwości zastosowania metody zaliczenia proporcjonalnego i ulgi abolicyjnej, w przypadku braku odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz niemożności udokumentowania zapłaty podatku za granicą.
Dochody uzyskane z działalności zarobkowej na statkach, wykonywanej osobiście, przez polskiego rezydenta podatkowego, podlegają opodatkowaniu w Polsce, jeżeli w krajach wykonania pracy brak stałej placówki oraz niespełnione są kryteria umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczące długości pobytu.
Stawka podatku VAT w wysokości 0% może zostać zastosowana do dostawy towarów na statek pełnomorski, jeśli zachowana jest dokumentacja potwierdzająca, że towary te są bezpośrednio przeznaczone do jego zaopatrzenia, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT.
Zwrot zagranicznego podatku uzyskany w latach późniejszych, w stosunku do pierwotnego roku pobrania, na podstawie umowy przewidującej metodę proporcjonalnego odliczenia, nie kwalifikuje się do ulgi abolicyjnej i powinien być doliczony do dochodu w Polsce.
Należności płacone Armatorowi z tytułu czarteru statku nie stanowią opłat za użytkowanie urządzenia przemysłowego ani za wywóz towarów, nie podlegając zatem opodatkowaniu podatkiem u źródła na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT.
Finalnym nabywcą gazowym jest podmiot nabywający LNG, który nie spełnia wymogów rejestracyjnych jako pośredniczący podmiot gazowy. Tym samym zużycie LNG do celów prób statków nie kwalifikuje się jako żegluga i nie jest zwolnione z akcyzy, co wyklucza stawkę zerową na podstawie użytego kodu CN 2711 11 00.
Dochody uzyskiwane z pracy najemnej na pokładzie samolotów eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej przez przedsiębiorstwo z zarządem na Malcie podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Malcie, zgodnie z art. 15 ust. 3 umowy polsko-maltańskiej, co skutkuje ich zwolnieniem od podatku w Polsce.
Podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym, osiągający dochody z pracy najemnej na jednostkach pływających w transporcie międzynarodowym zarządzanych przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Singapurze, ma prawo do metody proporcjonalnego odliczenia oraz pełnego skorzystania z ulgi abolicyjnej, niezależnie od zwolnienia od opodatkowania w Singapurze.
Stawka VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy może być stosowana do dostaw towarów bezpośrednio zaopatrujących statki w potrzebne produkty do eksploatacji i załóg, pod warunkiem ich niezbędności dla funkcjonowania statku. Dostawy zegarków, jako majątku osobistego załogi, nie kwalifikują się do tej preferencji.
Ulga abolicyjna w podatku dochodowym od osób fizycznych, określona w art. 27g ustawy o PIT, przysługuje bez ograniczenia kwotowego polskim rezydentom podatkowym, którzy uzyskują dochody z pracy wykonywanej poza terytorium lądowym państw, w rozumieniu obszarów wykraczających poza klasyczne granice lądowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zwierzchnictwa państwowego. Dyrektor KIS potwierdza
Drony, jako ogólnodostępne urządzenia techniczne, nie posiadające indywidualnych cech dostosowanych do specyficznych potrzeb wynikających z niepełnosprawności, nie kwalifikują się jako indywidualny sprzęt niezbędny w rehabilitacji, co wyklucza możliwość odliczenia ich zakupu w ramach ulgi rehabilitacyjnej, zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należności za czarter jachtów, jako dochody z użytkowania urządzenia przemysłowego w postaci środka transportu, podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Stronami zobowiązanymi do poboru podatku u źródła są polscy rezydenci wypłacający wynagrodzenia kontrahentom zagranicznym, co może być modyfikowane przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dochody polskiego rezydenta podatkowego z pracy na statkach międzynarodowych eksploatowanych przez przedsiębiorstwo zarządzane z Grecji podlegają pod metodę proporcjonalnego zaliczenia z możliwością pełnego odliczenia ulgi abolicyjnej, zgodnie z Konwencją MLI i ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy na statku eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem i siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Obowiązek złożenia zeznania podatkowego i opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym.
Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu usług czarteru statków instalacyjnych morskich turbin wiatrowych nie stanowi opłaty za wywóz towarów i pasażerów przyjętych do przewozu w polskich portach przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi, ani innego rodzaju należność określonej w art. 21 ustawy o CIT, podlegającej w Polsce podatkowi u źródła.
Wynagrodzenie należne Wykonawcy z tytułu usług czarteru statków instalacyjnych morskich turbin wiatrowych nie stanowi opłaty za wywóz towarów i pasażerów przyjętych do przewozu w polskich portach przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi, ani innego rodzaju należność określonej w art. 21 ustawy o CIT, podlegającej w Polsce podatkowi u źródła.
Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy najemnej wykonywanej na statku znajdującym się w stoczni.
Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy najemnej wykonywanej na statku badawczym eksploatowanym na wodach międzynarodowych.
Prawidłowy sposób dokumentowania świadczonych usług montażu wykładzin na pełnomorskich statkach liniowych, przewożącym pasażerów na rzecz polskich i zagranicznych usługobiorców.
Prawo do skorzystania ze stawki podatku 0% dla dostaw części dla jednostek pływających, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% VAT do dostawy bezzałogowych statków powietrznych.