Rozwiązanie umowy o pracę z osobą zatrudnioną w służbie cywilnej może nastąpić na podstawie porozumienia stron, a także za wypowiedzeniem lub bez zachowania okresu wypowiedzenia. Szczegółowe zasady zakończenia stosunku pracy zależą od tego, czy pracownik ma status urzędnika oraz czy zajmuje wyższe stanowisko w służbie cywilnej.
Zatrudnianie cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Polsce jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnianie obywateli polskich. Jednak pracodawcy często decydują się na takich zatrudnienie obcokrajowców, ponieważ nie mogą pozyskać odpowiednich pracowników w Polsce. Ponadto zatrudnienie cudzoziemców spoza UE jest często opłacalne pod względem finansowym.
Odbiurokratyzowanie i uelastycznienie naboru do służby cywilnej, zmiany w systemach czasu pracy osób zatrudnionych w ramach tej służby, a także uelastycznienie zasad tworzenia i funkcjonowania komisji dyscyplinarnych – to najważniejsze zmiany, które wprowadza nowelizacja ustawy o służbie cywilnej. Ponadto na podstawie tej nowelizacji członkowie korpusu służby cywilnej oraz urzędnicy państwowi zostali
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz kierownicze stanowiska w służbie zagranicznej będą obsadzane w drodze powołania, a nie - jak dotychczas - na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. To najważniejsza zmiana, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 23 stycznia 2016 r.
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Możliwość zlecania pracy nadliczbowej, oprócz przypadków wskazanych w Kodeksie pracy, przewidują też przepisy szczególne zawarte w pragmatykach służbowych, m.in. dotyczących pracowników służby cywilnej i urzędników państwowych. Przepisy te dopuszczają wykonywanie pracy w nadgodzinach w znacznie szerszym zakresie, niż przewiduje to Kodeks pracy. Jednocześnie ograniczają przywileje związane z jej rekompensowaniem
W 2012 r. jeden z naszych pracowników nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej za 20 lat pracy. W 1995 r. przez 2 miesiące przebywał na zasiłku chorobowym po ustaniu zatrudnienia. Czy w stanie prawnym obowiązującym przed 2 czerwca 1996 r. powinniśmy zaliczyć pracownikowi ten okres do stażu pracy, od którego zależy nagroda jubileuszowa w służbie cywilnej?