Porady i artykuły

Artykuł
30.01.2019 Kadry i płace

Pracodawcy zakwalifikowani do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mogą sami wykonywać zadania służby bhp. Warunkiem jest jednak ukończenie odpowiedniego szkolenia i zatrudnianie nie więcej niż 50 pracowników.

Artykuł
14.12.2018 Kadry i płace

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy są zwolnieni z przeprowadzania okresowych szkoleń bhp dla pracowników administracyjno-biurowych. Natomiast zadania służby bhp mogą wykonywać pracodawcy zatrudniający do 50 pracowników, a nie, jak dotychczas, do 20 pracowników.

Artykuł
01.07.2018 Kadry i płace

Od 1 lipca 2005 r. wchodzi w życie rozporządzenie zmieniające przepisy dotyczące służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zasadnicze zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczą wymagań w zakresie kwalifikacji pracowników służby bhp oraz rozszerzają obowiązki dotyczące kontroli stanowisk pracy pracowników zatrudnionych na podstawie innej umowy niż umowa o pracę.

Porada
17.02.2017 Kadry i płace

Pracodawca polecił pracownikowi służby bhp przeprowadzenie szkolenia okresowego dla pracowników. Pracownik odmówił. Pracodawca rozważa nałożenie na niego kary porządkowej. Czy pracownik miał prawo odmówić przeprowadzenia okresowego szkolenia bhp? Jeśli tak, to czy istnieje możliwość zawarcia z pracownikiem służby bhp dodatkowej umowy w celu przeprowadzenia szkolenia okresowego dla pracowników?

Porada
02.04.2015 Kadry i płace

Nasza firma zatrudnia 110 pracowników, musimy zatem mieć służbę bhp. Czy możliwe jest, aby służbę bhp prowadziła dla nas firma zewnętrzna w ramach outsourcingu? A jak będzie w sytuacji, gdy zatrudnienie w naszym zakładzie spadnie poniżej 100 osób?

Porada
02.03.2015 Kadry i płace

Zatrudniłem dwóch pracowników. Czy jeżeli posiadam okresowe szkolenie bhp dla pracodawców, mogę przeprowadzić instruktaż ogólny szkolenia wstępnego dla nowo zatrudnionego pracownika czy tylko instruktaż stanowiskowy?

Porada
29.10.2014 Kadry i płace

Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik?

Porada
07.07.2006 Kadry i płace

Zleciłem wykonywanie zadań służby bhp firmie zewnętrznej. Podczas przeprowadzanej kontroli w moim zakładzie pracy specjalista bhp z tej firmy nakazał powstrzymanie się od pracy jednemu z pracowników, co ten zrobił. Nie było przy tym ani mnie, ani bezpośredniego przełożonego pracownika. Czy osoba z firmy zewnętrznej obsługującej nas w zakresie bhp może bez porozumienia z przełożonym odsunąć pracownika

Porada
07.07.2006 Kadry i płace

Nasza firma zatrudnia 34 pracowników. Czy powinniśmy mieć w zakładzie pracownika bhp zatrudnionego na etat? Od jakiej liczby pracowników pracujących w firmie jest uzależnione zatrudnienie takiego pracownika?

Artykuł
13.11.2005 Kadry i płace

Prawo wspólnotowe wymaga, aby w celu skuteczniejszej ochrony pracownicy lub ich przedstawiciele byli informowani o zagrożeniach dla ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz o środkach zmniejszających lub eliminujących te zagrożenia. W sprawie C-441/01 Komisja Europejska zarzuciła Holandii, że w niewłaściwy sposób implementowała przepisy unijnej dyrektywy w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa

Porada
13.10.2005 Kadry i płace

Jestem inspektorem bhp po ukończonym kursie dla techników bhp oraz posiadam wyższe wykształcenie wzakresie administracji. Czy zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie służby bhp muszę ukończyć studia podyplomowe, aby nie stracić uprawnień inspektora?

Porada
29.08.2004 Kadry i płace

Jestem właścicielem przedsiębiorstwa, w którym pracuje 150 osób. Wiem, że w związku z zatrudnianiem takiej liczby pracowników powinienem utworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mogę powierzyć wykonywanie jej zadań specjalistom spoza zakładu pracy na podstawie umowy o świadczenie usług?

Porada
28.06.2004 Kadry i płace

W prowadzonym przeze mnie zakładzie pracy jest zatrudnionych 35 pracowników. Nie mam w związku z tym obowiązku tworzyć służby bhp, a wykonywanie jej zadań powinienem powierzyć pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Jednak żaden z moich pracowników nie jest do tego kompetentny. Chciałbym więc zatrudnić specjalistę z zewnątrz. Czy muszę zawrzeć z nim umowę o pracę?

Porada
13.03.2004 Kadry i płace

W naszym zakładzie pracy zadania służby bhp pełnił pracownik specjalistycznej firmy, jednak zrezygnował z pracy. Jak przekazać obowiązki z tym związane naszemu pracownikowi? Czy taka osoba może odmówić pełnienia tej funkcji w zakładzie? Czy nadal można przekazać takie zadania osobom z zewnątrz?