Tryb nawiązania i rozwiązania stosunku pracy osób zatrudnianych w samorządzie terytorialnym zależy od stanowiska, jakie dana osoba zajmuje. Inaczej przebiega zatrudnienie i zwolnienie prezydenta miasta, burmistrza czy wójta, a inaczej urzędnika zatrudnionego na szeregowym stanowisku w jednostce samorządu terytorialnego.
Pracodawca samorządowy może skierować pracownika do innej pracy, korzystając w ramach przepisów z różnych rozwiązań. W tym celu może np. przenieść pracownika samorządowego do innej jednostki na określony czas czy dokonać zmiany zakresu jego obowiązków lub zastosować wypowiedzenie zmieniające lub porozumienie zmieniające w zakresie miejsca pracy.
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Pracownik przedstawił nam zaświadczenie od okulisty z przychodni rejonowej stwierdzające fakt pogorszenia wzroku i potrzebę stosowania soczewek kontaktowych. Pracownik domaga się zwrotu poniesionych kosztów na zakup soczewek kontaktowych w wysokości 1000 zł. Czy na podstawie takiego zaświadczenia musimy zrefundować w całości koszty zakupu soczewek, jeżeli w naszym zakładzie obowiązuje zasada, że na
Prowadzimy działalność gastronomiczną. Nasi pracownicy mają możliwość zakupu obiadów na cały miesiąc po preferencyjnej cenie, przy czym zapłata powinna nastąpić do 7. dnia następnego miesiąca. Niektórzy pracownicy, mimo wezwań do zapłaty, nie regulują należności w terminie. Czy możemy bez zgody pracowników-dłużników potrącić z ich wynagrodzenia należność za obiady?
Pracodawcy ze sfery prywatnej mogą, ale nie muszą wypłacać swoim pracownikom nagród jubileuszowych. Natomiast pracownikom sektora państwowego, w tym samorządowcom, taką gratyfikację gwarantuje ustawa o pracownikach samorządowych.
Nagroda jubileuszowa nie jest świadczeniem powszechnym, wynikającym z przepisów Kodeksu pracy. Gratyfikacja ta jest uhonorowaniem wieloletniej pracy, ale ustawowe prawo do niej, na podstawie odrębnych przepisów, mają tylko niektóre grupy zawodowe należące do sfery budżetowej (m.in. urzędnicy państwowi, pracownicy samorządowi, nauczyciele).
Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?
Przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych z udziałem pracodawcy (art. 1031-1036 Kodeksu pracy) stosujemy do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w prywatnych firmach. Czy dotyczą one jednak pracowników jednostek sektora finansów publicznych, których stosunek pracy podlega przepisom odrębnych ustaw regulujących go szczegółowo, tzw. pragmatyk służbowych?
Pracownica przed podjęciem pracy w naszej jednostce (jednostka organizacyjna powiatu) przez dwa lata prowadziła działalność gospodarczą. W tym okresie pracowała na umowę zlecenia, jednak umowa, którą miała wówczas zawartą, powinna być, naszym zdaniem, uznana za umowę o pracę. W czasie prowadzenia działalności gospodarczej pracownica ta urodziła dziecko i pobierała zasiłek macierzyński przez okres wskazany
Jesteśmy jednostką samorządową. W 2001 r. zawarliśmy z kilkoma pracownikami umowy o pracę od 2 stycznia (wtorek). Wypłaciliśmy im pełne wynagrodzenie, nie pomniejszaliśmy również wysokości składek ZUS, gdyż przepracowali wszystkie dni robocze, jakie wypadały w styczniu. Niedługo pracownicy ci nabędą prawo do dodatku stażowego. Zauważyliśmy, że tak zawarty angaż skutkuje przesunięciem o miesiąc naliczania
Nasza pracownica była zatrudniona w innym zakładzie pracy od 1995 r. do września 2005 r. U nas pracuje od 2002 r. Przepisy dotyczące wynagradzania w naszej firmie przewidują wypłatę dodatku stażowego. Dotychczas nie przysługiwał on tej osobie z racji nieukończenia 5 lat pracy w zakładzie. Czy do stażu należy jej zaliczyć okres zatrudnienia z poprzedniego zakładu od 1995 r. do 2002 r., czyli do momentu
Dodatki stażowe do wynagrodzenia nie są dodatkami powszechnymi w tym znaczeniu, że nie przysługują automatycznie (tzn. z mocy powszechnie obowiązujących przepisów) u każdego pracodawcy. Pracownicy mają do nich prawo na podstawie przepisów szczególnych odnoszących się do ich zatrudnienia (np. służby mundurowe, nauczyciele) albo na mocy przepisów obowiązujących w danym zakładzie pracy (układów zbiorowych
Jeden z naszych pracowników pobierał przez pewien czas gwarantowany zasiłek okresowy z opieki społecznej (jesteśmy jednostką organizacyjną powiatu). Czy okres ten podlega wliczeniu do stażu pracy wymaganego do dodatku stażowego i nagrody jubileuszowej?
Jeden z pracowników naszego urzędu (jednostka organizacyjna powiatu) wystąpił z wnioskiem o wypłatę dodatku stażowego. Osoba ta pracuje u nas dopiero 2 lata, wcześniej była przez rok zarejestrowana jako bezrobotna (w tym przez 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych). Wcześniej przez 18 miesięcy pracowała na podstawie umowy o pracę (w urzędzie administracji). Podjęcie tej pracy poprzedziła roczna