Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.
Pracodawca, który wystawi niewłaściwe świadectwo pracy, naraża się na zapłatę odszkodowania. Pracownik, który nie może podjąć pracy z powodu otrzymania nieprawidłowego świadectwa pracy, może bowiem dochodzić od pracodawcy odszkodowania za czas pozostawania bez pracy. Nie może ono przekroczyć 6-tygodniowego wynagrodzenia zatrudnionego. Warto zatem unikać błędów przy wypełnianiu świadectwa pracy.
Jestem w trakcie kompletowania dla swojego pracownika wniosku o ustalenie kapitału początkowego. Udowodnił on ponad 16 lat pracy przed 1 stycznia 1999 r., a ponadto przedłożył mi dyplom ukończenia uzupełniających studiów magisterskich na wyższej uczelni w latach 1995-1997 oraz zaświadczenie nauczycielskiego kolegium języków obcych, które potwierdza okres jego nauki w tym kolegium w latach 1992-1995
Pracownikowi, który obecnie ubiega się o emeryturę muszę wystawić zaświadczenie o zarobkach na druku ZUS Rp-7. W 1997 r. udzieliłem mu, w związku z mającą wówczas miejsce powodzią, 19 dni wolnych. Czy w zaświadczeniu powinienem wykazać ten okres jako nieskładkowy czy jako składkowy?