Dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej przez gminę w drodze darowizny jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochód własny jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Sprzedaż działki nr X. przez Miasto, jako zaplanowana dostawa odpłatna, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, gdyż obiekty zlokalizowane na działce nie stanowią budynków ani budowli w rozumieniu Prawa budowlanego.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Gmina nie nabywa prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w sytuacji, gdy zakupione mienie wykorzystywane jest wyłącznie do realizacji zadań własnych gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz działań ratowniczych, a użyczenie nieodpłatne wyklucza związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Gmina będąc stroną umów cywilnoprawnych, jako płatnik podatku dochodowego, obowiązana jest obliczać, pobierać i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy przy użyciu własnego NIP-u; jednostki organizacyjne nie mogą pełnić roli płatnika w rozumieniu ustawy.
Podmiot, który przekracza ustawowy próg wartości transakcji jednorodnych i ponosi stratę podatkową, jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Mały przedsiębiorca może skorzystać z uproszczeń w dokumentacji, obejmujących brak obowiązku analizy porównawczej lub zgodności.
Województwo, realizując projekt ochrony przyrody w formule zadania publicznego, pozbawione jest prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług z nim związanych, albowiem towary te nie są przeznaczone do czynności opodatkowanych, a Zespół nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Czynności wykonywane przez A. w imieniu Województwa na rzecz Powiatu, dotyczące koordynowania i wykonania opracowania do projektu scalenia gruntów, oparte na porozumieniu administracyjnym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że należą do zakresu publicznoprawnych zadań administracji rządowej, nie mających charakteru cywilnoprawnego.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług, gdy nabyte usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie zadań statutowych województwa realizowanych jako organ władzy publicznej.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.
Gminie Miejskiej przysługuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków inwestycyjnych, o ile nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Gmina występuje jako czynny podatnik VAT.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT opłat za pobyt i nauczanie dzieci w przedszkolach w wymiarze przekraczającym 5 godzin dziennie i wyżywienie dzieci podczas pobytu w przedszkolu oraz opłat za posiłki uczniów oraz nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i pracowników obsługi zatrudnionych w szkołach i przedszkolach.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji (zbiorniki retencyjne).
W rozpatrywanej sprawie dostawa ww. budowli w postaci drogi, nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – budowla ta została już zasiedlona. Ponadto jak podali Państwo od daty pierwszego zasiedlenia do dostawy budowli minęło więcej niż dwa lata. Ponadto z treści wniosku wynika, że w odniesieniu do budowli znajdującej się na działce nie zostały
Opodatkowanie oraz prawo do pełnego odliczenia podatku VAT (wod.-kan. odbiorcy zewnętrzni).
Spółdzielnia Socjalna jako podmiot niewymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, nie może skorzystać z wyłączenia z przychodów nieodpłatnego świadczenia związanego z nieodpłatną umową użyczenia od jednostki samorządu terytorialnego.
Państwa działania w zakresie udostępniania miejsc parkingowych zlokalizowanych w pasie drogi publicznej oraz udostępniania pasa drogowego i pobieranie z tego tytułu opłat wynikających z przepisów prawa mieszczą się w zakresie wykonywania zadań własnych. Stanowią zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i wynikają z wykonywania władztwa publicznoprawnego. Zatem, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy
Uznanie sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zwolnienie z opodatkowania sprzedaży zabudowanej działki na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego.