Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego (II filar) działającego w Szwajcarii, otrzymywane przez polskiego rezydenta podatkowego, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli program spełnia definicję z art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, a wypłata zabezpiecza emerytalne utrzymanie.
Podatkowanie dochodów z usług prawnych świadczonych przez zagraniczną osobę prawną bez stałego zakładu w Polsce podlega wyłącznie rezydencyjnemu państwu zgodnie z Konwencją polsko-szwajcarską, z pominięciem WHT w Polsce.
Dochody z pracy najemnej wykonywanej w Szwajcarii przez rezydenta podatkowego Polski podlegają unikalnemu opodatkowaniu w trybie Konwencji, poprzez metodę wyłączenia z progresją (art. 23 ust. 1 lit. a), przy braku dochodów krajowych, nie wymaga to złożenia zeznania podatkowego w Polsce.
Opodatkowanie dywidend uzyskiwanych przez polskiego rezydenta od szwajcarskich spółek powinno uwzględniać krajowy podatek niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy czym odliczenia zagranicznego podatku mogą obejmować jedynie stawkę ustaloną w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Świadczenia emerytalne ze szwajcarskiego II filaru, wypłacane rezydentowi podatkowemu Polski, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce według art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b i art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, zgodnie z porozumieniem między Polską a Szwajcarią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Wnioskodawca, będący rezydentem podatkowym w Szwajcarii, wykazuje dochód z tytułu umorzenia wierzytelności kredytu hipotecznego do opodatkowania wyłącznie w Szwajcarii, nie ciążąc przy tym z obowiązku podatkowego w Polsce, zgodnie z art. 21 § 1 UPO między Polską a Szwajcarią.
Przychód z dopuszczalnych przez art. 24 ustawy o PIT planów motywacyjnych utworzonych w zgodzie z normami prawa szwajcarskiego powstaje w momencie odpłatnego zbycia akcji, a nie ich przyznania, co skutkuje opodatkowaniem przychodu jako kapitałów pieniężnych.
Nie spełniający warunku braku polskiego miejsca zamieszkania przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające powrót, nie może skorzystać z ulgi na powrót z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT.
W przypadku wykonywania usług prawniczych przez szwajcarskiego rezydenta podatkowego, działającego w ramach działalności gospodarczej bez stałej placówki w Polsce, polski sąd nie jest zobowiązany do pobrania podatku dochodowego, z uwagi na postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Szwajcarią oraz pod warunkiem posiadania ważnego certyfikatu rezydencji.
Dochody rezydenta szwajcarskiego z tytułu zbycia udziałów w polskiej spółce, której aktywa w mniej niż 50% stanowią nieruchomości położone w Polsce, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Szwajcarii zgodnie z Konwencją o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Połączenie Spółki Przejmującej i Spółki Przejmowanej nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego dla Spółki Przejmującej z tytułu przejętego majątku, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT. Natomiast Udziałowiec, będący podmiotem szwajcarskim, nie kwalifikuje się do wyłączenia przychodu z powodu braku przepisów UE/EOE w tym kontekście, co skutkuje powstaniem przychodu zgodnie z art. 12 ust.
Przedsiębiorca fizyczny, będąc rezydentem podatkowym w Szwajcarii i wykonując działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce z terenu Szwajcarii, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Na terytorium Polski nie powstaje zakład podatkowy, o ile brak jest stałej placówki prowadzącej działalność.
Przychody z umorzenia wierzytelności i wypłaty dodatkowej kwoty na rzecz szwajcarskiego rezydenta podatkowego podlegają prawu podatkowemu Szwajcarii i nie są opodatkowane w Polsce zgodnie z Konwencją o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dochody uzyskane przez rezydenta podatkowego Szwajcarii z tytułu dobrowolnego umorzenia udziałów za wynagrodzeniem nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Umorzenie to traktowane jest jako odpłatne zbycie udziałów, co zgodnie z art. 13 ust. 4 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ze Szwajcarią, oznacza opodatkowanie wyłącznie w państwie rezydencji podatnika.
Nabycie akcji pracowniczych po cenie niższej od ceny rynkowej, w ramach programu inwestycyjnego, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych; dochód ten powstaje w momencie sprzedaży akcji.
Polski organ podatkowy stwierdził, że Wnioskodawca posiada status polskiego rezydenta podatkowego na lata 2023-2025, w zgodzie z art. 3 ust. 1a ustawy o PIT oraz postanowieniami Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania RP-CH, z uwagi na utrzymanie w Polsce centrum interesów osobistych i gospodarczych mimo krótszych pobytów w kraju.
Dochody uzyskane ze sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach ETF podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym, niezależnie od braku fizycznej wypłaty środków na rzecz podatnika, bowiem podatnik uzyskuje dochód już w momencie dopisania środków do rachunku inwestycyjnego.
Wypłaty z II filaru szwajcarskiego funduszu emerytalnego dla polskiego rezydenta podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce zgodnie z Konwencją polsko-szwajcarską. Jednakże, zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PIT nie ma zastosowania, gdy wypłata wynika z opuszczenia Szwajcarii, nie osiągnięcia wieku emerytalnego.
Odsetki za zwłokę, zasądzone na rzecz podatnika z rezydencją podatkową w Szwajcarii, na podstawie wyroku sądowego, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Szwajcarii, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania. Polska nie ma prawa do opodatkowania tych odsetek.
Wypłaty środków z pracowniczego programu emerytalnego II filaru w Szwajcarii, dokonane na wcześniejszą spłatę kredytu hipotecznego w Polsce, stanowią przychód z innych źródeł i nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, który przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach kalendarzowych poprzedzających rok przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski, nie ma prawa do skorzystania z ulgi na powrót przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochody uzyskiwane przez podatnika zatrudnionego u organizacji międzynarodowej nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego w RP na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., jeśli nie są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie umowy zawartej przez polskie władze.
Osoba fizyczna przenosząca centrum interesów życiowych do Szwajcarii nie realizuje przesłanek rezydencji podatkowej w Polsce, co wyklucza zastosowanie nieograniczonego obowiązku podatkowego od wyjazdu na stałe.