Udziały fantomowe przyznawane pracownikom w ramach programów motywacyjnych nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT. Przychód powstaje dopiero w momencie realizacji świadczenia pieniężnego, stanowiąc przychód pracownika ze stosunku pracy, a obowiązek płatnika obciąża pracodawcę.
Nabycie odpłatne udziałów fantomowych nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, który powstaje dopiero z momentem realizacji praw z tych udziałów, a kwalifikowany jest jako przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu stawką 19% zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT.
Przyznanie Udziałów Fantomowych nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu; otrzymanie świadczenia na ich podstawie kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, nie z kapitałów pieniężnych, nie będąc pochodnym instrumentem finansowym.
Udziały fantomowe, z uwagi na swoją charakterystykę, nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych i związane z nimi świadczenie pieniężne stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej.
Udziały fantomowe w programie motywacyjnym nie są pochodnymi instrumentami finansowymi, w związku z czym przychód uzyskany z ich realizacji kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, opodatkowany na zasadach ogólnych.
Nabycie przez spółkę roszczeń wobec ubezpieczycieli w ramach działalności gospodarczej, ze względu na podleganie regulacjom ustawy o VAT, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Nabycie udziałów fantomowych w ramach programu motywacyjnego przez Osoby Uprawnione nie generuje przychodu podatkowego. Źródłem przychodu są kapitały pieniężne, a podmiotem obowiązanym do rozliczenia PIT jest uczestnik programu, nie Spółka jako płatnik. Spółka ma obowiązek informacyjny dotyczący wystawienia PIT-8C.
Świadczenie należne z tytułu niezrealizowanego świadczenia emerytalnego, wypłacone określonemu członkowi rodziny zmarłego na podstawie art. 47 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, podlega opodatkowaniu jako przychód z praw majątkowych, a nie jako część masy spadkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Renta wdowia wypłacana z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych nie korzysta ze zwolnienia podatkowego jako świadczenie rodzinne w Polsce. Stanowi dochód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia podatku zapłaconego w USA.
W przypadku emisji warrantów subskrypcyjnych w ramach programu motywacyjnego, przychód podatkowy z tytułu ich nabycia za cenę niższą od rynkowej stanowi przychód z innych źródeł. Opodatkowanie dochodu z realizacji warrantów przez nabycie akcji następuje przy zbyciu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 i 12a ustawy o PIT, jako dochód z kapitałów pieniężnych.
Przychód uzyskany z realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, które nie posiadają cech rynkowych pochodnych instrumentów finansowych, należy kwalifikować do dochodu z innych źródeł, opodatkowanego według progresywnej skali podatkowej, a nie jako przychód z kapitałów pieniężnych wynikający z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.
Świadczenie finansowe otrzymywane z amerykańskiego Programu Zabezpieczenia Społecznego przez osobę zamieszkałą w Polsce nie jest uznawane za zwolnione z opodatkowania dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego podlega ujawnieniu i opodatkowaniu w Polsce.
Renta wdowia z Irlandii, otrzymywana przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Irlandią i nie korzysta ze zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Świadczenie 'Spouse Benefit' wypłacane przez USA osobie polskiej rezydencji podatkowej, z racji swego charakteru emerytalno-rentowego, podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych. Nie kwalifikuje się ono jako świadczenie rodzinne w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochód z tytułu świadczenia małżeńskiego otrzymanego przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce od organu emerytalno-rentowego USA podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie przysługuje prawo odliczenia podatku zapłaconego w USA, zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia określoną w umowie międzyrządowej o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W przypadku otrzymania nieodpłatnie udziałów fantomowych, stanowiących pochodne instrumenty finansowe, przychód opodatkowuje się stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, dopiero w momencie realizacji praw z tych udziałów, zgodnie z zasadami dotyczącymi przychodów z działalności gospodarczej.
Przychody z realizacji praw z udziałów fantomowych, nieodpłatnie przyznanych i uznanych za pochodne instrumenty finansowe, nie są przychodami z kapitałów pieniężnych, lecz z działalności gospodarczej, dla których właściwą stawką podatku ryczałtowego na mocy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest 3%.
Świadczenie wdowie wypłacane z USA przez Social Security Administration nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, z uwagi na jego emerytalno-rentowy charakter, wobec czego podlega opodatkowaniu i wykazaniu w krajowym zeznaniu podatkowym.
Obowiązki płatnika z tytułu świadczeń wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych.
Opodatkowanie zasiłku pogrzebowego i świadczenia wdowiego otrzymanego z USA.