Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik pełniący funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy ze starostą jest uprawniony do ulgi prorodzinnej, niezależnie od tymczasowego charakteru umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej, o ile spełnione są warunki wynikające z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Podatnik nabywa prawo do ulgi prorodzinnej proporcjonalnie do wykonywanej władzy rodzicielskiej, przy braku porozumienia z drugim rodzicem. Miejsce zamieszkania dziecka zgodnie z Kodeksem cywilnym determinuje wyłączne prawo do ulgi od 2021 r. na pełnych zasadach.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, ma wyłączne prawo do ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci, mimo formalnie wspólnej władzy rodzicielskiej z innym rodzicem.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnym zakresie, nawet w sytuacji, gdy władza ta formalnie przysługuje także drugiemu rodzicowi, lecz nie jest przez niego faktycznie wykonywana.
Podatnik, którego dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u drugiego rodzica, nie jest uprawniony do ulgi prorodzinnej, chyba że spełnia warunki wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej z podziałem ulgi w wyniku porozumienia lub pieczy naprzemiennej. W przypadku braku takiego porozumienia i braku pieczy naprzemiennej, ulga przysługuje rodzicowi, u którego dzieci mają stałe miejsce zamieszkania.
Podatnik pełniący funkcję opiekuna prawnego wobec pełnoletniej osoby otrzymującej rentę socjalną, spełniając odpowiednie warunki alimentacyjne, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem niezmienności okoliczności faktycznych i prawnych.
Podatnik, który przebywa na terytorium Polski przez ponad 183 dni i wykonuje władzę rodzicielską, ma prawo do ulgi na dziecko, nawet gdy jego małżonek mieszka za granicą, pod warunkiem że wspólne dochody nie przekraczają 112000 zł.
Jeżeli rodzice po rozwodzie nie porozumieli się co do podziału ulgi prorodzinnej, a dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u jednego z rodziców, wyłączne prawo do odliczenia ulgi przysługuje temu rodzicowi, u którego dzieci zamieszkują, zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Brak orzeczonej pieczy naprzemiennej oraz faktyczne zamieszkanie dzieci u jednego z rodziców wyklucza możliwość skorzystania przez drugiego rodzica z ulgi prorodzinnej, mimo aktywnego uczestnictwa w wychowaniu i współdzielenia obowiązków rodzicielskich.
Ulga prorodzinna w pełnej wysokości przysługuje rodzicowi, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania. Brak pieczy naprzemiennej lub porozumienia w zakresie ulgi prorodzinnej skutkuje preferencją podatkową wyłącznie dla rodzica, u którego dzieci zamieszkują na stałe.
Podatnik sprawujący opiekę nad dziećmi w charakterze rodziny zastępczej może skorzystać z ulgi prorodzinnej tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu lub umowy ze starostą; brak prawomocności w 2024 pozbawia takiego prawa.
Matce wykonującej faktycznie władzę rodzicielską nad dziećmi przysługuje prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci w sytuacji, gdy ojciec, mimo wspólnego formalnego prawa, ogranicza się do płacenia alimentów i nie uczestniczy aktywnie w ich wychowywaniu, a porozumienie co do odliczenia nie jest możliwe.
Usługi podatnika wykraczają poza granice ustawowego zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie spełniają wszystkich przewidzianych przesłanek, co wyklucza możliwość zastosowania preferencyjnego reżimu opodatkowania.
W przypadku braku porozumienia rodziców co do podziału ulgi prorodzinnej, a faktycznego zamieszkania dzieci przy jednym z rodziców, podmiot ten uprawniony jest do pełnego odliczenia ulgi, przy założeniu aktywnego wykonywania władzy rodzicielskiej.
W przypadku rozwiedzionych rodziców, gdy faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej nad dzieckiem sprawuje wyłącznie jeden z nich, ulga prorodzinna przysługuje w pełnej wysokości temu rodzicowi, pod warunkiem spełnienia ustawowych limitów dochodowych dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Osoby wykonujące obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletniego dziecka niepełnosprawnego, które otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny, są uprawnione do odliczenia ulgi prorodzinnej zgodnie z art. 27f ustawy o PIT, przy założeniu, że spełnione są wszystkie przewidziane w ustawie warunki.
Dochody uzyskiwane przez wspólnika spółki osobowej z działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu proporcjonalnemu do jego udziału w zyskach, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi, którego starsze dziecko pełnoletnie uzyskało w roku podatkowym dochody przekraczające wyznaczone limity, nie przysługuje ulga prorodzinna również na młodsze dziecko, jeśli łączny dochód małżonków przekroczył 112 000 zł.
Odliczenie ulgi prorodzinnej przysługuje jedynie rodzicowi, z którym dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, gdy brak jest porozumienia rodziców w przedmiocie podziału ulgi oraz gdy drugi rodzic jedynie formalnie, a nie faktycznie, wykonuje władzę rodzicielską.
W przypadku braku porozumienia rodziców i odmiennych miejsc zamieszkania dzieci, prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej przysługuje rodzicowi, u którego dzieci faktycznie zamieszkują, zgodnie z art. 27f ust. 4 u.p.d.o.f.
Podatnik, u którego małoletnie dziecko stale zamieszkuje, jest uprawniony do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej (art. 27f PDOF), gdy faktycznie wykonuje władzę rodzicielską, nawet przy braku pieczy naprzemiennej i porozumienia z drugim rodzicem.