Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na działalność w SSE zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 UoSSE, nie obliguje do zwrotu pomocy publicznej. Po wygaśnięciu zezwolenia, spółka, spełniając wymogi, może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) w bieżącym roku podatkowym.
Dochody uzyskane przez spółkę z działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej do 31 grudnia 2026 r. korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, niezależnie od złożenia deklaracji podatkowej w 2027 r.
Wykazanie różnic kursowych wg metody rachunkowej wymaga kompensaty wszystkich różnic, niezależnie od źródła ich powstania, z wyjątkiem bezpośredniej alokacji. Nadwyżka dodatnich różnic kursowych podlega całkowitemu opodatkowaniu, zaś nadwyżka ujemnych wymaga alokacji do działalności zwolnionej i opodatkowanej wg klucza przychodowego.
W przypadku wykorzystania limitu pomocy publicznej przyznanej w decyzji o wsparciu, podatnik, nie osiągający dochodów zwolnionych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a CIT, może wybrać opodatkowanie w formie Estońskiego CIT, zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 3 CIT.
W kalkulacji wielkości pomocy publicznej uzyskanej przez spółki w formie zwolnień podatkowych dla działalności strefowej, strata z tej działalności nie może pomniejszać podstawy obliczenia kwoty niezapłaconego podatku, stanowiącego pomoc publiczną. Brak jest przepisów umożliwiających takie pomniejszenie.
Dochody uzyskane z działalności produkcyjnej prowadzonej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, której częściowy proces odbywa się poza nią, lecz służący celom marginalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu według art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. W ramach rozliczania kosztów wspólnych należy stosować zasadę proporcjonalnego ich podziału względem uzyskanych przychodów strefowych i pozastrefowych.
Dochód uzyskany z działalności gospodarczej wykonywanej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej jest zwolniony z opodatkowania, gdy spełnia warunki określone w decyzji o wsparciu. Koszty transportu, amortyzacyjne oraz wynikające z różnic kursowych i kredytów powinny być przypisane do działalności strefowej, o ile są bezpośrednio związane z nową inwestycją, a ich proporcjonalne rozliczanie opiera się
Różnice kursowe nieprzypisane do działalności zwolnionej lub opodatkowanej powinny być rozliczane per saldo w wyniku podatkowym. Nadwyżka ujemnych różnic kursowych to koszt wspólny, alokowany proporcjonalnie do przychodów według klucza alokacji, natomiast nadwyżka dodatnich różnic kursowych stanowi przychód wspólny podlegający pełnemu opodatkowaniu.
Podatnik, który w roku podatkowym nie korzysta ze zwolnień podatkowych wynikających z zezwolenia SSE czy decyzji o wsparciu, jest uprawniony do odliczenia kosztów kwalifikowanych działalności B+R w ramach ulgi B+R, pod warunkiem, że koszty te nie są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania CIT, zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT.
Podatnik prowadzący działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie więcej niż jednego zezwolenia może korzystać ze zwolnienia podatkowego poprzez wspólną ewidencję rachunkową, alokując pomoc publiczną zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń w sposób przewidziany w art. 12 ust. 2 ustawy o SSE.
Ustalenia, czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, całość odsetek otrzymywanych z tytułu oprocentowania środków na rachunku wirtualnym, całość odsetek otrzymywanych z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bieżących oraz odsetki otrzymywane z tytułu oprocentowania środków na lokatach
W zakresie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej oraz działalności badawczo-rozwojowej.
Możliwość skorzystania z ulgi B+R gdy formalnie obowiązuje zezwolenie SSE ale cała pomoc publiczna została wykorzystana.
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania zysku na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, od 1 stycznia 2025 r., przy założeniu, że jego dochody od 1 stycznia 2025 r. nie będą miały prawa do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 w związku z wyczerpaniem przysługującego limitu pomocy publicznej w 2024 r., pomimo tego, że jego zezwolenie nie będzie jeszcze wygaszone i pomoc
Alokacja kosztów pośrednich do działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a i działalności opodatkowanej oraz możliwość skorzystania z ulgi B+R.
Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3, zgodnie z którym: - Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi B+R o której mowa w art. 18d ustawy CIT, począwszy od 1 stycznia 2020 r. - w stosunku do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez Spółkę uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku CIT, tj. zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy CIT, jest prawidłowe; - Spółka
Ustalenie, czy Wnioskodawca powinien alokować Koszty reklamy do źródła przychodów podlegającego opodatkowaniu lub zwolnieniu stosując klucz przychodowy, o którym mowa w art. 15 ust. 2 i 2a u.p.d.o.p.
W zakresie ustalenia, czy: 1. rozliczając różnice kursowe zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, na podstawie przepisów o rachunkowości, tj. zgodnie z tzw. metodą rachunkową rozliczania różnic kursowych, Spółka powinna wykazywać w kosztach lub przychodach podatkowych odpowiednio nadwyżki ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi różnicami kursowymi lub nadwyżki dodatnich różnic kursowych nad ujemnymi
1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym powyżej stanie przyszłym tj. w sytuacji wydania przez Ministra właściwego do spraw gospodarki decyzji o wygaśnięciu Decyzji posiadanej przez Spółkę, wobec Wnioskodawcy nie będzie miało zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 ustawy CIT? 2) Czy prawidłowo Wnioskodawca
Ustalenia: ‒ czy Spółka, rozliczając różnice kursowe zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) na podstawie przepisów o rachunkowości, tj. zgodnie z tzw. metodą rachunkową rozliczania różnic kursowych, powinna wykazywać w kosztach lub w przychodach podatkowych odpowiednio nadwyżki ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi różnicami kursowymi lub
Posiadanie nieruchomości na terenie SSE nie wyklucza prawa do wyboru opodatkowania dochodów ryczałtem
Rekompensata otrzymana dotychczas lub otrzymywana w przyszłości przez Spółkę nie stanowiła/nie będzie stanowić dla Spółki przychodu z działalności zwolnionej od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.