Sprzedaż części działki rolnej funkcjonującej jako grunty pod budynkami, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w tym pięcioletniego okresu posiadania oraz klasyfikacji jako działka rolna.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z likwidacją, jeśli nabycia mają związek z wcześniejszą działalnością opodatkowaną spółdzielni i spełnione są warunki art. 86 ustawy o VAT.
Przychód ze sprzedaży nieruchomości dokonanej przez wnioskodawcę, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż sprzedaż ma incydentalny, niekomercyjny charakter i mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym, a zbycie tego majątku nastąpiło po upływie ustawowego okresu 5 lat.
Sprzedaż nieruchomości przez podatniczkę nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, wobec braku zorganizowanego i ciągłego charakteru transakcji oraz celów wyłącznie osobistych. Przychód uzyskany ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT lecz zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8, co wyklucza konieczność jego opodatkowania.
Zbycie niezabudowanej nieruchomości stanowi dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli nieruchomość jest terenem budowlanym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a brak jest przesłanek do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż budynku mieszkalnego z gruntem przez Spółdzielnię Usług Rolniczych, spełniająca przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, korzysta z zwolnienia z podatku VAT. Ponadto, taka transakcja dotycząca środków trwałych nie wpływa na limit zwolnienia podmiotowego VAT zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 3 ustawy.
Zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o PIT jest zastosowalne wyłącznie w sytuacji, gdy nabyty lokal mieszkalny posiada status zakładowego lokalu dla nabywcy, a nie jedynie dla zbywcy; tym samym, bonifikata bez spełnienia tego warunku generuje opodatkowany przychód.
Udzielona bonifikata przy zakupie lokalu mieszkalnego nie jest zwolniona z podatku dochodowego, o ile nabywca nie spełnia przesłanek najemcy zakładowego lokalu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dla zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 93 PDOF, lokal musi posiadać status zakładowego względem najemcy w chwili nabycia. Niespełnienie tego warunku powoduje, że przyznana bonifikata stanowi opodatkowany przychód.
Bonifikaty przyznane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych nie są zwolnione z podatku, gdy status zakładowego lokalu nie przysługuje nabywcy w momencie zakupu. Przywileje podatkowe nie mogą być stosowane przy rozszerzającej wykładni przepisów o zwolnieniach.
Zakupu zakładowych budynków mieszkalnych przez dotychczasowych najemców, z uwzględnieniem przyznanej bonifikaty, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku nabycia zakładowego budynku lub lokalu mieszkalnego, zwolnione od opodatkowania są dochody dotychczasowego najemcy uzyskane z tytułu zakupu, stanowiące różnicę między ceną rynkową a ceną zakupu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Obowiązki płatnika spółdzielni - członkowie spółdzielni i ich domownicy. Kwestia poboru zaliczki na podatek PIT i wypełnienia informacji PIT-11 - dniówki obrachunkowe.
Wynagrodzenie członków Spółdzielni w kosztach uzyskania przychodów, alokacja kosztów kluczem proporcji.
Opodatkowania kwoty pieniężnej pochodzącej z wypracowanego przez Spółdzielnię zysku oraz ze środków UE przekazywanych za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Skutki podatkowe zbycia udziałów w rolniczej spółdzielni produkcyjnej
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości - przeniesienie własności działek przez rolniczą spółdzielnię wytwórczą
w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania środków finansowych otrzymanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z tych środków.