Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzające na stałe możliwość pracy zdalnej. Regulują one także obszar bhp przy pracy wykonywanej w tym trybie. W związku z tym konieczne będzie zweryfikowanie przez pracodawców ryzyk zawodowych występujących na poszczególnych stanowiskach przy tego rodzaju pracy i aktualizacja kart ryzyka zawodowego. W procesie oceny ryzyka zawodowego powinien uczestniczyć
Wiele biur rachunkowych od wejścia w życie przepisów dotyczących nowego JPK-V7 doświadczyło istotnych zmian, a niektóre wręcz pewnego rodzaju wstrząsu. Dosyć znacznie wzrósł czas konieczny do zaksięgowania jednego klienta, co sprawiło, że jedna księgowa jest w stanie obsłużyć o wiele mniej podmiotów niż dotychczas i rentowność biura spadła, a ponadto rynek coraz mocniej odczuwa brak pracowników - samodzielnych
Stan epidemii COVID-19 wymaga od pracodawcy podjęcia pilnych, dodatkowych kroków zmierzających do zminimalizowania zagrożenia zarażenia pracowników wirusem SARS-CoV-2. Koronawirus stanowi bowiem nowe zagrożenie w środowisku pracy, które należy poddać szczegółowej analizie i ocenić. Pracodawca powinien zatem uwzględnić zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 w procesie oceny ryzyka zawodowego oraz odpowiednio
Pracodawca zatrudniający pracowników młodocianych powinien zapewnić im szkolenia bhp oraz skierować na profilaktyczne badania lekarskie. Ma także obowiązek poinformować młodocianych o występującym ryzyku zawodowym na stanowiskach pracy, które zajmują. Taki obowiązek informacyjny obejmuje nie tylko młodocianego, ale także jego opiekuna prawnego. Pracodawca musi również pamiętać o przygotowaniu wykazu
W naszej firmie w pomieszczeniach biurowych zainstalowano klimatyzację. Czy w związku z tym powinniśmy dokonać ponownej oceny ryzyka zawodowego dla pracowników, którzy pracują w tych pomieszczeniach?
Podczas kontroli mojego zakładu w maju br. stwierdzono brak rzetelnej oceny ryzyka zawodowego pracowników pracujących w kontakcie z rozpuszczalnikami i farbami. Inspektorowi pracy pokazałem karty oceny ryzyka zawodowego, które posiadałem. Wymienione były w nich rozpuszczalniki i farby, a ryzyko było wskazane jako akceptowalne. Czy taka ocena ryzyka nie jest wystarczająca?
Wiem, że mam obowiązek poinformować pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną przez nich pracą. Kiedy mam to zrobić? Czy powinno to odbyć się przed rozpoczęciem przez nich pracy? W sytuacji gdy przeprowadzone zostaną nowe badania w tym zakresie, kiedy poinformować o ich wynikach zatrudnione już osoby?
Czy to prawda, że po nowelizacji Kodeksu pracy na pracodawcy ciąży więcej obowiązków związanych z badaniem ryzyka zawodowego? Czy pracodawcy są zobligowani do jakichś nowych działań w tym zakresie?