Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Jednostka samorządu terytorialnego, jako podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z działalnością mieszaną, stosując prewspółczynnik oraz proporcję sprzedaży, określone w ustawie i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Równowartość odpisów amortyzacyjnych oraz stan środków obrotowych netto na początku okresu sprawozdawczego, ze względu na ich charakter wyłącznie księgowy, nie stanowią przychodów wykonanych zakładu budżetowego w kontekście przepisów o prewspółczynniku; analogicznie, kary umowne, bez związku z wzajemnym świadczeniem, również nie zalicza się do tych przychodów.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, w przypadku wydatków związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną VAT, przysługuje pod warunkiem spełnienia wymogów przypisania tych wydatków do określonych rodzajów czynności oraz zastosowania odpowiedniego sposobu określania proporcji.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Możliwość dokonania korekty przeszłych wydatków w trybie art. 90c ust. 3 ustawy o VAT.
Brak prawa do stosowania indywidualnej proporcji do częściowego odliczenia podatku naliczonego.
Prawo do stosowania indywidualnej proporcji do częściowego odliczenia podatku naliczonego.
Prawo do odliczenia VAT związku z wydatkami Gminy na modernizację kąpieliska.
Interpretacja ogólna w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
Rozliczenie projektu dotyczącego udostępniania rowerów publicznych.
Par. 2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika i jego zastosowanie.
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków do/od Odbiorców zewnętrznych, braku obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostarczania wody i odprowadzania ścieków do/od Odbiorców wewnętrznych oraz prawa do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną przy zastosowaniu
Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z rozbudową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przy zastosowaniu prewspółczynnika ilościowego.
Odliczenie podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (prewspółczynnik).
Prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do wydatków inwestycyjnych.
Sposób wyliczania ostatecznego prewspółczynnika po zakończeniu roku podatkowego (korekta roczna) oraz sposób wyliczenia prewspółczynnika stosowanego w trakcie roku podatkowego (proporcja wstępna).
Brak konieczności ustalenia i stosowania przez Spółkę pre-współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z otrzymaniem Rekompensat.
• opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych, • brak obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania Infrastruktury w celu dostaw wody/odbioru ścieków na rzecz Odbiorców wewnętrznych, • prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne oraz Wydatki bieżące związane z Infrastrukturą
uznanie Rekompensaty za podstawę opodatkowania oraz brak obowiązku ustalenia i stosowania pre-współczynnika