W przypadku umowy leasingu finansowego samochodu osobowego wykorzystywanego do celów mieszanych, opłaty wprowadzone w wartość początkową środka trwałego i rozliczane przez odpisy amortyzacyjne, nie wpływają na dochód opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek; opodatkowanie obejmuje 50% odpisów amortyzacyjnych oraz części odsetkowej rat leasingowych.
Przeksięgowanie kosztów z konta „usługi w toku” na inne konto, które nie odzwierciedla ich jako kosztów sprzedanych usług w zysku netto roku podatkowego, skutkuje powstaniem dochodu do opodatkowania z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych pod estońskim CIT.
Rekompensata wypłacana operatorowi lokalnego transportu publicznego nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, co zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza ją z podstawy opodatkowania VAT.
Usługi transportu publicznego świadczone w ramach umowy z Miastem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Miasta w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a otrzymywana rekompensata nie podlega VAT jako element wynagrodzenia, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Zmniejszenie rekompensaty za niewłaściwą jakość świadczonych usług transportowych, jako konsekwencja uzgodnień umowy, nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT na gruncie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile brak bezpośredniego związku z ceną usługi.
Podstawę opodatkowania w podatku VAT z tytułu wniesienia aportem wkładu niepieniężnego stanowi wartość nominalna objętych udziałów, jeżeli tak uzgodniono w transakcji. Wartość rynkowa przedmiotu aportu nie stanowi podstawy opodatkowania, a agio nie jest jej składnikiem.
Wypłata przez spółkę farmaceutyczną rabatów pośrednich aptekom, za pośrednictwem sieci aptecznych, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy; kluczowy jest moment rzeczywistej wypłaty premii. Samo przyznanie rabatów nie wymaga wystawienia faktur korygujących.
Równowartość podatku od nieruchomości, zwracana wydzierżawiającemu przez dzierżawcę zgodnie z zapisami umowy dzierżawy, nie stanowi przysporzenia majątkowego i nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zwrot podatku od nieruchomości dokonany przez dzierżawcę na rzecz wydzierżawiającego, zgodnie z umową dzierżawy, nie stanowi przysporzenia majątkowego i nie jest przychodem na gruncie podatku PIT, a jedynie czynsz dzierżawy generuje taki przychód.
Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, który uprzednio skorzystał z ulgi na złe długi, nie ma obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania CIT o należność uregulowaną na podstawie ugody, w okresie opodatkowania ryczałtem.
Rekompensata z tytułu stosowania ceny maksymalnej za energię elektryczną nie stanowi dotacji, subwencji ani innej dopłaty, która miałaby bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, i w związku z tym nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
Odpłatna dostawa nieruchomości obejmującej prawo użytkowania wieczystego działki oraz budynki i budowle na niej posadowione jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, lecz strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i opodatkować transakcję na zasadach ogólnych, jeśli obie są czynnymi podatnikami VAT.
Zryczałtowana rekompensata, przyznawana operatorowi publicznego transportu zbiorowego na podstawie wozokilometrów, służąca pokryciu strat bez bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT, a tym samym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Spółka nie jest uprawniona do obniżania podstawy opodatkowania VAT ani VAT należnego o kwotę wypłaty Payback, jako że fakt wypłaty nie jest traktowany jako rabat pośredni, gdyż spółka nie prowadziła sprzedaży objętej decyzjami refundacyjnymi.
Rekompensaty przyznawane Wnioskodawcy za usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie mają związku z ceną świadczonych usług i nie stanowią wynagrodzenia za konkretną usługę zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, co zostało potwierdzone w orzeczeniu TSUE w sprawie C-615/23.
Nieodpłatna renta przyznana na rzecz profesora przez uczelnię podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jako nabycie prawa majątkowego, przy czym profesor należy do III grupy podatkowej. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą spełnienia warunku zawieszającego, tj. zakończenia pełnienia funkcji, a podatek dochodowy od osób fizycznych nie znajduje w tym przypadku zastosowania.
Udzielenie przez pośrednika w przewozie osób rabatu partnerowi udzielającemu zniżki dla pasażera, uwzględnionego na fakturze VAT, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu cyklicznych opłat serwisowych, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 lub ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Refakturowanie kosztów mediów przez Samorządowy Zakład Budżetowy Gminy na rzecz najemców lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwych stawek, nawet jeśli usługi te są nabywane od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Rekompensaty wypłacane przez Gminę spółce komunalnej za realizację zadań własnych stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy istnieje bezpośredni związek między płatnościami a świadczeniem usług.
Rekompensata wypłacana przez gminę Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. na pokrycie strat z tytułu publicznego transportu zbiorowego nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest związana z ceną usługi i nie stanowi świadczenia wzajemnego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.
Rekompensaty otrzymywane przez spółki komunalne od gmin z tytułu realizacji powierzonych zadań własnych, które pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanymi usługami, stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako wynagrodzenie za świadczenie tych usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.