Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Spółka z o.o., która nie przekroczyła progu 2 mln euro przychodów w roku poprzedzającym, może uważać się za małego podatnika "estońskiego" CIT i jest uprawniona do opodatkowania stawką 10% ryczałtu od dochodów zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT.
Podatnik ma prawo do korzystania z 9% stawki CIT oraz 10% ryczałtu od dochodów spółek, jeśli spełnia definicję małego podatnika i nie przekracza limitu przychodów 2 millionów euro. Prawa zachowane po przekształceniu organizacyjnym oparte są na sukcesji uniwersalnej.
Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. jest neutralne podatkowo na gruncie dochodowego CIT, a spółka po przekształceniu może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od razu po rejestracji, z preferencyjną stawką jako mały podatnik. Darowizna udziałów nie stanowi ukrytego zysku podlegającego opodatkowaniu.
Spółka z o.o. powstała z przekształcenia spółki cywilnej, spełniająca warunki małego podatnika, może stosować 10% stawkę ryczałtu od dochodów spółek i nie podlega regulacjom o dochodzie z przekształcenia ani korekcie wstępnej, gdy spółka cywilna nie prowadziła ksiąg rachunkowych (art. 28o ust. 1, art. 7aa CIT).
Aby spółka mogła korzystać z obniżonej stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek, musi spełniać warunki statusu małego podatnika, w tym nie przekroczyć progu przychodu równowartości 2.000.000 euro w okresach poprzednich lat podatkowych, niezależnie od ich długości.
Spółka spełnia warunek zatrudnienia wymagany dla estońskiego CIT poprzez program łącznego zatrudnienia. Zatrudnianie do czerwca dwóch pracowników, a następnie od czerwca czterech - spełnia sumaryczne kryterium zatrudnienia co najmniej 3 etatów przez min. 300 dni w roku.
Przekroczenie w 2022 r. limitu obrotów dla małego podatnika nie wyłącza prawa do statusu małego podatnika VAT w 2023 r., o ile w bieżącym roku nie zostanie przekroczony nowy, podwyższony limit obrotów, co uprawnia do składania deklaracji kwartalnych.
Spełnienie warunku zatrudnienia co najmniej trzech pracowników w przeliczeniu na pełne etaty przez 300 dni w roku podatkowym, określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, wymaga utrzymania nieprzerwanego poziomu zatrudnienia na wskazanym poziomie przez pełny okres wskazany w przepisie, co do zasady wykluczając możliwość kumulacyjnego uwzględnienia krótkotrwałych zatrudnień.
Spółka może korzystać z 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek jako mały podatnik, gdyż przychody ze sprzedaży nie przekroczyły progu 2 milionów EUR, zgodnie z art. 4a pkt 10 UPDOP.
W przypadku zagranicznego przedsiębiorcy posiadającego oddział w Polsce, do celów podatku minimalnego, nie uznaje się daty rejestracji oddziału jako daty rozpoczęcia działalności. Określenie małego podatnika wymaga uwzględnienia wszystkich przychodów, nie tylko tych osiągniętych w Polsce, natomiast przy weryfikacji rentowności, stosuje się jedynie przychody uzyskane na terenie Polski przez oddział.
W przypadku wypłaty zysków skumulowanych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, stosuje się stawkę podatkową obowiązującą w ostatnim roku opodatkowania ryczałtem, niezależnie od momentu podjęcia uchwały o wypłacie tych zysków.
Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2025 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.
Spełnienie warunku zatrudnienia wyrażonego w art. 28j ust. 1 pkt 3.
W zakresie ustalenia, czy Spółka spełniała w 2024 r. wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT oraz czy zostały przez Spółkę spełnione pozostałe wymogi, które pozwalają na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek oraz czy w przypadku, gdy w trakcie roku 2025 dojdzie do zwolnienia zatrudnionej 1 lutego 2024 r. osoby, Spółka będzie mogła pozostać podatnikiem
Ustalenie statusu małego podatnika i możliwości stosowania preferencyjnej stawki 10% ryczałtowego podatku od dochodów spółek spółki przekształcanej z JDG.
Dotyczy ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w trakcie Drugiego Roku Podatkowego dla dochodu z tytułu podzielonego zysku oraz dla dochodu z tytułu ukrytych zysków. Czy wypłata zaliczek w trakcie Drugiego Roku Podatkowego na poczet zysku wypracowanego w Drugim Roku Podatkowym podlega opodatkowaniu Ryczałtem według stawki 10%. Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania
Możliwość stosowania 10% stawki ryczałtu od dochodów spółek oraz konieczność ustalenia dochodu z przekształcenia, o którym mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
Ustalenie, czy spółce przysługiwać będzie obniżona stawka podatku dochodowego w sytuacji wybrania przez niego ryczałtu od dochodu spółek w roku podatkowym rozpoczynającym się z dniem 1 stycznia 2023 r.
Czy Spółka może skorzystać z preferencji wynikających z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT w pierwszym roku opodatkowanie ryczałtem, tj. w okresie od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Jeżeli na pierwsze pytanie odpowiedź będzie negatywna, Spółka powzięła wątpliwość, czy spełnia warunki określone w art. 28j ust. 3. pkt 1, tj. czy jako mały podatnik spełnia warunki zatrudnienia.
Zastosowanie 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zastosowanie przepisów dot. CIT estońskiego w odniesieniu do spółki, która powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, w tym braku wyłączenia podmiotowego z CIT estońskiego na podstawie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c oraz możliwości zastosowania preferencji dotyczącej zatrudnienia oraz stawki ryczałtu przewidzianych dla małego podatnika.
Czy Spółka z o.o. w swoim pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r. jest uprawniona do zastosowania stawki 10% ryczałtu od dochodów spółek.