Towary handlowe otrzymane w darowiźnie i przeznaczone do dalszej odsprzedaży należy wpisać w kolumnie 17 pkpir. Podatnik powinien je również ująć w remanencie początkowym oraz na koniec roku podatkowego w remanencie końcowym – jeśli nie zostaną sprzedane. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Podatnik prowadzi pkpir. Od niedawna korzysta ze środka trwałego wziętego w leasing. Częścią raty leasingowej są odsetki. Kiedy należy je zaliczyć do kosztów podatkowych?
Zakładając działalność gospodarczą, wybrałem opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W trakcie roku okazało się jednak, że ta forma opodatkowania jest dla mnie nieopłacalna. Czy mogę w ciągu roku przejść na podatkową księgę przychodów i rozchodów?
Podatnik musi wykazać w spisie z natury budowane, ale niesprzedane budynki mieszkalne. Wyceny tych budynków należy dokonać według kosztów wytworzenia. Usługi niezbędne do wybudowania tych budynków nabyte od podwykonawców podatnik powinien ujmować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment
Od 1 stycznia 2018 r. z przepisów ustawy o PIT usunięto regulacje nakładające na podatników obowiązek składania zawiadomień o prowadzeniu pkpir oraz o powierzeniu jej prowadzenia biuru rachunkowemu. Nie zostało to jednak uwzględnione w przepisach rozporządzenia w sprawie pkpir, z których nadal wynikał obowiązek składania takich zawiadomień. W związku z tym podatnicy nie wiedzieli, jak powinni w tej
Mam pytanie dotyczące powstałych IWz przy inwentaryzacji. Po inwentaryzacji powstał: ● IWz - przychód wewnętrzny PW 1200 zł, ● IWz - rozchód wewnętrzny RW 1500 zł. Czy powstałą różnicę 300 zł powinnam jakoś ująć w pkpir przy zamknięciu 2011 r.? Czy może powinnam w grudniu 2011 r. kwotę tę przeksięgować z kolumny 10 do kolumny 13? Do pkpir wpisałam tylko kwotę remanentu na koniec roku i teraz się zastanawiam
Zapłaciłam z rachunku walutowego fakturę proforma w euro. Następnie otrzymałam fakturę potwierdzającą dokonany zakup w złotówkach z podanymi również kwotami w euro. Czy powstaną w takim przypadku różnice kursowe do zaksięgowania w pkpir?
Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r. Zmiana wzoru pkpir to niejedyna zmiana związana z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów
Minister Finansów opublikował projekt zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Proponowane zmiany - w przeważającej mierze - są związane z koniecznością dostosowania przepisów rozporządzenia do zmian, które wprowadzono od 1 stycznia 2016 r. w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Znowelizowane przepisy mają zacząć obowiązywać od następnego dnia po dniu ich
Przedsiębiorca - właściciel firmy jednoosobowej, odbywający zagraniczne podróże służbowe, ponosi wydatki, za które płatność następuje gotówką lub kartą płatniczą. Zdarza się, że nie dysponuje dowodami nabycia waluty obcej, którą reguluje płatności, oraz że banki na sporządzanych przez siebie wyciągach bankowych nie podają zastosowanego kursu waluty. W związku z tym powstają wątpliwości, czy w takich
Od 1 lipca 2018 r. kolejna grupa podatników będzie zobowiązana do przekazywania ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych na żądanie organów podatkowych w strukturze JPK. Będą to mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca postępuje prawidłowo dokumentując wydatki na zakup towarów (owoców) kupowanych od osób wytwarzających je w ramach gospodarstwa rolnego, za pomocą dowodów wewnętrznych, zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz czy wydatki udokumentowane dowodami wewnętrznymi stanowią koszt uzyskania
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo dokumentowania wydatków związanych z zakupem towarów handlowych (owoców i warzyw) od osób wytwarzających je w ramach gospodarstwa domowego w przydomowych ogródkach i warzywniakach za pomocą dowodów wewnętrznych, zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz, czy wydatki udokumentowane
Czy prawidłowo postępuje Pani zaliczając po stronie kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności wartość wynikającą z protokołu likwidacyjnego dotyczącego uszkodzonych, nienadających się do sprzedaży zastawów? Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości zastawu (zastaw przeszedł na własność lombardu) zabranego przez funkcjonariuszy policji, potwierdzone protokołem policyjnym