Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Stosowanie stawki 5% podatku u źródła na podstawie art. 10 ust. 2 lit. a UPO z Francją wymaga, aby rzeczywisty beneficjent dywidendy rozporządzał bezpośrednio co najmniej 10% kapitału w spółce wypłacającej dywidendę.
Opodatkowanie dywidend uzyskiwanych przez polskiego rezydenta od szwajcarskich spółek powinno uwzględniać krajowy podatek niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy czym odliczenia zagranicznego podatku mogą obejmować jedynie stawkę ustaloną w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Przepis art. 30a ust. 9 ustawy o PIT pozwala na odliczenie od podatku należnego w Polsce, podatku zapłaconego za granicą do wartości 19% uzyskanych dywidend, co nie jest ograniczone zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Polska spółka z o.o. ma prawo, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od dywidend dla swoich udziałowców będących polskimi rezydentami podatkowymi, przy założeniu posiadania przez nich odpowiedniego udziału i rezydencji. Zastrzeżono obowiązek uzyskania od wspólników pisemnego oświadczenia, zgodnie z art. 26 ust. 1f ustawy o CIT.
Opodatkowaniu podatkiem CIT podlega jedynie faktyczna dystrybucja zysków z okresu Estońskiego CIT, w tym wypłata dywidendy, pokrycie strat czy podwyższenie kapitału. Samo zakończenie opodatkowania w tym systemie, bez rozdysponowania zysków, nie generuje obowiązku podatkowego.
Podatnik mający ścisłe powiązania osobiste i gospodarcze z Polską, mimo przebywania powyżej 183 dni rocznie w Białorusi, rezyduje podatkowo w Polsce, podlegając nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, co wyklucza stosowanie preferencyjnych stawek WHT od dywidend.
W sytuacji, gdy rzeczywistym właścicielem dywidend i odsetek wypłacanych przez polską spółkę na rzecz cypryjskiej spółki B. jest osoba fizyczna C.C., dopuszczalne jest zastosowanie preferencyjnej 5% stawki podatku u źródła zgodnie z PL-CY UPO przy założeniu, że dochowano należytej staranności i uzyskano certyfikat rezydencji rzeczywistego właściciela.
Przesłanką zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 Ustawy CIT jest, aby odbiorca dywidendy był jej rzeczywistym właścicielem. W przypadku innego rzeczywistego beneficjenta, zwolnienie nie przysługuje, chyba że zachowane są warunki koncepcji 'look-through' potwierdzające status rzeczywistego właściciela.
Zwolnienie z podatku od dywidend, zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, może być zastosowane wobec rzeczywistego właściciela dochodu, przy stosowaniu koncepcji 'look through approach', jeśli formalne i faktyczne przesłanki są spełnione przez właściciela w wyższej strukturze kapitałowej, nawet gdy bezpośredni odbiorca dywidendy jest spółką nieprowadzącą rzeczywistej działalności gospodarczej.
Przychody z tytułu sprzedaży „Udziałów polskich” przez polskiego rezydenta podatkowego stanowią przychody osiągane na terytorium RP i nie mogą być opodatkowane ryczałtem przewidzianym dla "przychodów zagranicznych". Inne badane przychody Wnioskodawcy mogą być uznane za "przychody zagraniczne" podlegające ryczałtowi, przy spełnieniu przepisanych warunków.
W przypadku opodatkowania estońskim CIT, zobowiązania podatkowe spółki z tytułu ryczałtu od dochodów spółek nie obciążają udziałowców i nie pomniejszają wysokości dywidend ani zaliczek na poczet dywidend. Obowiązek zapłaty podatku ciąży na spółce z o.o.
Podjęcie uchwały o podziale zysku przez spółkę opodatkowaną ryczałtem powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku od dochodu z tytułu podzielonego zysku zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT; dokonanie potrącenia przez kompensatę nie generuje dodatkowego zobowiązania podatkowego z tytułów wskazanych w art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3.
Zysk przekazany na kapitał zapasowy po 2018 r. może być uznany za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15cb ustawy o CIT, niezależnie od przyszłej wypłaty dywidendy z lat wcześniejszych, o ile nie użyto go na pokrycie straty i wypłata zysku nastąpi po wymaganym okresie trzyletnim.
Organ podatkowy uznał, że w przypadku wypłaty dywidend i odsetek przez polską spółkę na rzecz funduszu powierniczego działającego w Korei, podatnikiem w Polsce jest beneficjent funduszu, nie zaś sam fundusz, będący podmiotem transparentnym podatkowo. Tym samym można stosować obniżone stawki podatku zgodnie z umową polsko-koreańską, z zachowaniem wymaganej weryfikacji prawidłowości dokumentacji podatnika
Zastosowanie pomniejszenia podatku dochodowego od zaliczek na poczet dywidendy uzyskanych z zysków podzielonych w okresie estońskiego CIT wymaga formalnego wyodrębnienia tych zysków w kapitale spółki przed ich wypłatą, zgodnie z art. 30a ust. 19 PIT.
Możliwość zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła.
Dotyczy możliwości zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła, przez Wnioskodawcę.
Dotyczy możliwości zastosowania zasady look-through na potrzeby rozliczenia podatku u źródła.
Możliwość zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła.
Dotyczy możliwości zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła, przez Wnioskodawcę.
Ustalenie, czy Spółka ma prawo zastosować zasadę look-through w odniesieniu do podmiotów będących rzeczywistymi właścicielami wypłacanych odsetek od pożyczki a w konsekwencji możliwości zastosowania właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i nie pobrania podatku u źródła.
Dotyczy możliwości zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła, przez Wnioskodawcę.
Ryczałt od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.