Osoba posiadająca stałe miejsce zamieszkania w Polsce nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego w Polsce od sprzedaży nieruchomości położonej na Białorusi, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między RP a Białorusią.
Wnioskodawczyni, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski w sierpniu 2022 r. i spełnia kryteria rezydencji podatkowej w Polsce, ma prawo do skorzystania z ulgi na powrót, mimo czasowego pobytu dzieci na Białorusi.
Wnioskodawca, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski po 31 grudnia 2021 r., nie spełnia warunków do skorzystania z ulgi na powrót zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli nie posiada certyfikatu rezydencji podatkowej lub odpowiednich dokumentów za cały okres wymagany do ustalenia prawa do zwolnienia.
Podatnik mający ścisłe powiązania osobiste i gospodarcze z Polską, mimo przebywania powyżej 183 dni rocznie w Białorusi, rezyduje podatkowo w Polsce, podlegając nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, co wyklucza stosowanie preferencyjnych stawek WHT od dywidend.
Darowizna środków pieniężnych przekazana do Polski przez obywatela Białorusi na rzecz polskiego obywatela jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem zgłoszenia darowizny zgodnie z art. 4a ustawy oraz udokumentowania przekazu pieniędzy.
Przeniesienie przez podatnika centrum interesów życiowych do Polski we wrześniu 2021 roku wyklucza możliwość skorzystania z ulgi na powrót od 2022 roku, pomimo wcześniejszego związku gospodarczego z Białorusią i deklaracji podatkowych sugerujących rezydencję na Białorusi.
Darowizna w formie aktu notarialnego od matki obywatelki Białorusi na rzecz syna obywatela Polski korzysta ze zwolnienia podatkowego na mocy art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, bez obowiązku złożenia zgłoszenia SD-Z2 przez obdarowanego, jako że notariusz pełni rolę płatnika podatku.
Przepis art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o PIT wymaga, aby podatnik posiadał Kartę Polaka w momencie przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski, co jest konieczne do skorzystania z ulgi na powrót.
Osobie, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski na podstawie Karty Polaka, przysługuje ulga na powrót w odniesieniu do dochodów z działalności gospodarczej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 u.p.d.o.f., niezależnie od momentu złożenia formalnego wniosku o ulgę.
Dochód uzyskany przez polskiego rezydenta podatkowego ze sprzedaży białoruskiej nieruchomości, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.
Prawo do ulgi na powrót, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, przysługuje podatnikowi, który po 31 grudnia 2021 r. przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegając nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, i spełnia dodatkowe wymogi ustawowe; zwolnienie obejmuje przychody do 85 528 zł rocznie z wybranych źródeł.
Obywatel Białorusi, przenosząc miejsce zamieszkania do Polski na podstawie Karty Polaka po 31 grudnia 2021 r., może skorzystać z ulgi na powrót w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli spełnia warunki art. 21 ustawy PIT. Prawo do korekty deklaracji PIT-37 przysługuje w ramach określonych limitów.
Nabycie opcji na akcje nie skutkuje przychodem podatkowym do momentu ich realizacji. Przychód z realizacji opcji i nabycia akcji uznaje się za związany z działalnością gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, zaś ich zbycie jako przychód z kapitałów pieniężnych. Opcje te nie są pochodnymi instrumentami finansowymi.
Nabycie środków pieniężnych w formie darowizny przez osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego ani stałego miejsca pobytu na terytorium Polski, a znajdujących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, nie jest opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn, zgodnie z art. 2 ustawy o tym podatku.
Podatniczce, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski na podstawie Karty Polaka, przysługuje ulga podatkowa "Ulga na powrót" zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, gdy spełnia wymogi nieograniczonego obowiązku podatkowego, brak miejsca zamieszkania w Polsce w latach poprzedzających przeniesienie oraz posiadania wymaganych dokumentów rezydencji.
Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na statku oraz rezydencji podatkowej.