Przepisy zasiłkowe określają dokumenty wymagane przez ZUS do ustalenia prawa do świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa oraz ich wysokości. Termin przekazania przez pracodawcę tych dokumentów do ZUS wynosi co do zasady 7 dni. Nie ma konsekwencji przekroczenia tego terminu, przy czym płatnik powinien przekazać dokumenty jak najszybciej, aby zapewnić ubezpieczonym wypłatę świadczeń bez zbędnej zwłoki
Obok ustawy zasiłkowej, regulującej zasady ustalania podstawy wymiaru zasiłków, istotne znaczenie w tym zakresie mają też postanowienia wewnątrzzakładowe (najczęściej regulamin wynagradzania lub układ zbiorowy pracy) obowiązujące u płatnika składek. Z treści tych postanowień jednoznacznie powinno wynikać: w szczególności czy dany składnik wynagrodzenia (od którego odprowadzono składkę chorobową) przysługuje
Kwoty wolne od potrąceń z zasiłków finansowanych przez budżet państwa (chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych) oraz świadczenia rehabilitacyjnego wzrosły od 1 marca 2021 r. Zostały zwaloryzowane kwotowo jak w poprzednim roku rozliczeniowym trwającym do 28 lutego 2021 r. Płatnicy zasiłków ustalają wysokość potrąceń z zasiłków z zastosowaniem dotychczasowych granic, które nie uległy zmianie.
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego
Od 15 stycznia 2018 r. przejęliśmy pracowników spółki na podstawie art. 23[1] Kodeksu pracy. Przez okres 12 miesięcy pracownicy otrzymywali wynagrodzenie na podstawie regulaminu wynagradzania. U nas obowiązuje układ zbiorowy pracy, który obliguje nas do wypłacania dodatku stażowego. Od 15 stycznia 2018 r. wszystkim przejętym pracownikom zmieniły się zasady wynagradzania (na takie jak w naszej firmie
W praktyce pojawia się wiele problemów z ustalaniem podstawy wymiaru zasiłków nie tylko w przypadku pracowników, ale również osób prowadzących działalność gospodarczą. Poniżej omawiamy najważniej orzeczenia dotyczące kwestii ustalania podstawy wymiaru zasiłku, z których wynika, że w razie zmiany tytułu do ubezpieczeń z obowiązkowego ubezpieczenia pracowniczego (wskutek ustania zatrudnienia) na dobrowolne
Nauczyciel był zatrudniony w szkole, w której znajdowały się gimnazjum i szkoła podstawowa. Pracował na 1/2 etatu w szkole podstawowej i na 1/2 etatu w gimnazjum. Od 1 września 2017 r. ma pełny etat w szkole podstawowej, bo gimnazjum zostało zlikwidowane. Nauczyciel zachorował w październiku 2017 r. W jaki sposób powinniśmy ustalić dla niego podstawę wymiaru zasiłku chorobowego? Zatrudnienie nauczyciela
Jako pracodawca byliśmy uprawnieni do wypłaty zasiłków w 2017 r. Na 30 listopada zatrudnialiśmy 8 osób, zatem w 2018 r. nie będziemy płatnikiem zasiłków. Wypłaciliśmy pracownikowi zasiłek chorobowy za okres od 10 listopada do 31 grudnia 2017 r. Jak należy postąpić z kolejnym zwolnieniem dostarczonym przez pracownika na okres od 1 do 10 stycznia 2018 r.?
Wielu płatników ma w praktyce liczne problemy z ustalaniem podatku od wyrównania zasiłku macierzyńskiego. Według nowych wytycznych ZUS zasadę proporcjonalnego podziału kwoty zmniejszającej podatek należy stosować na potrzeby obliczenia przez pracodawcę kwoty podwyższenia zasiłku macierzyńskiego do wysokości świadczenia rodzicielskiego wyłącznie wtedy, gdy zasiłek macierzyński przysługuje nie za cały
Pracownik wystąpił z wnioskiem o wypłatę zasiłku opiekuńczego z tytułu opieki nad 5-letnim synem. Matka dziecka jest zatrudniona, ale od 5 miesięcy przebywa na zwolnieniu lekarskim w związku z drugą ciążą. Syn pracownika nie uczęszcza do przedszkola. Żona pracownika trafiła do szpitala w związku z pogorszeniem stanu zdrowia. Czy w takiej sytuacji pracownik ma prawo do zasiłku opiekuńczego za okres
Od 1 grudnia 2017 r. zaczną obowiązywać zmiany ustawy zasiłkowej, które wynikają z konieczności dostosowania brzmienia ustawy do przepisów unijnych w zakresie transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Na skutek dostosowania obecnych regulacji do przepisów unijnych niezbędna była zmiana pojęcia „bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego