Działania skoncentrowane na obniżeniu wydatków związanych z powierzeniem pracy są uznawane za optymalizację kosztów zatrudnienia. Ma to szczególne znaczenie w czasie kryzysu, kiedy podmioty zatrudniające poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać w trudniejszej biznesowo rzeczywistości. Towarzyszy temu przede wszystkim wybór najkorzystniejszej formy współpracy lub jej zmiana, ale też możliwość
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, jeżeli ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. Trzynastka powinna zostać wypłacona najpóźniej do końca marca następnego
Jeżeli ZUS w trakcie kontroli ustali, że wypłacone pracownikowi świadczenie pieniężne stanowi w rzeczywistości wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, to od kwoty tego świadczenia pracodawca będzie musiał odprowadzić składki ZUS. Także w przypadku zawarcia ugody sądowej, na mocy której zostało wypłacone pracownikowi odszkodowanie, które faktycznie jest zaległym wynagrodzeniem za godziny nadliczbowe
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje, co do zasady, pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku. Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 lipca 2012 r. do okresu uprawniającego do trzynastki za 2012 r. pracodawcy mogą zaliczyć okres
Niektórzy pracodawcy będący w trudnej sytuacji finansowej zamiast redukcji etatów mogą np. pozbawić pracowników dodatkowych składników wynagrodzenia wynikających z regulaminu wynagradzania. Takie zmiany należy wprowadzić przez zmianę regulaminu wynagradzania oraz dodatkowo przez zmianę umów o pracę w trybie wypowiedzenia zmieniającego albo za porozumieniem stron.
Ustalając podstawę wymiaru zasiłków należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy w okresie 12 miesięcy przed uzyskaniem prawa do zasiłku pracownik był nieobecny w pracy, czy była to obecność usprawiedliwiona czy nieusprawiedliwiona i jak długo ona trwała. Ustalenie tych okoliczności jest niezbędne w celu ustalenia prawidłowej podstawy wymiaru zasiłku.