Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego przysługuje wyłącznie dla umorzeń kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na cele mieszkalne, z wyłączeniem lokali niemieszkalnych oraz ubezpieczeń; umorzenia na cele niemieszkalne i ubezpieczeniowe podlegają opodatkowaniu.
Zbycie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, spełniającego przesłanki rozporządzenia Ministra Finansów, może podlegać zaniechaniu poboru podatku dochodowego, nawet jeśli lokal był czasowo użytkowany na cele gospodarcze, o ile głównym celem kredytu było zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.
Umorzenie kredytu hipotecznego kwalifikowane do celów mieszkaniowych może być objęte zaniechaniem poboru podatku jedynie w części dotyczącej budynku mieszkalnego i związanego z nim gruntu. Umorzenie zadłużenia związanego z gruntami rolnymi i budynkami niemieszkalnymi stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2024 r. dotyczy tylko umorzonych wierzytelności z tytułu kredytów mieszkaniowych, a nie pożyczek hipotecznych. Zwrot nadpłat z tytułu ugody z bankiem nie jest przychodem podatkowym, ale umorzenie części zadłużenia stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, podlegający opodatkowaniu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego można zastosować, jeżeli kredyt został zaciągnięty na jedną inwestycję mieszkaniową, a kredytobiorca nie korzystał uprzednio z analogicznego zaniechania. Zwrot nienależnych świadczeń oraz kosztów procesu nie stanowi opodatkowanego przychodu.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego, o ile nie spełnia warunków kredytu mieszkaniowego, stanowi podlegający opodatkowaniu przychód. Zwroty nadpłat i koszty procesowe, jako nieprzynoszące przysporzenia, nie są uznawane za przychód podatkowy.
Jednostka samorządu terytorialnego, jako podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na inwestycje związane z działalnością mieszaną, stosując prewspółczynnik oraz proporcję sprzedaży, określone w ustawie i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Równowartość odpisów amortyzacyjnych oraz stan środków obrotowych netto na początku okresu sprawozdawczego, ze względu na ich charakter wyłącznie księgowy, nie stanowią przychodów wykonanych zakładu budżetowego w kontekście przepisów o prewspółczynniku; analogicznie, kary umowne, bez związku z wzajemnym świadczeniem, również nie zalicza się do tych przychodów.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie kosztów nie stanowi dochodu zwolnionego z podatku dochodowego. Zwrot nadpłaty po przewalutowaniu kredytu nie podlega opodatkowaniu jako przychód, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, w przypadku wydatków związanych zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną VAT, przysługuje pod warunkiem spełnienia wymogów przypisania tych wydatków do określonych rodzajów czynności oraz zastosowania odpowiedniego sposobu określania proporcji.
Zwolnienie z długu w postaci umorzenia przez bank części kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na jedną inwestycję mieszkaniową, udzielonego przed 15 stycznia 2015 roku, skutkuje brakiem obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego w odniesieniu do kredytu zaciągniętego na dwie inwestycje mieszkaniowe i wypłata kwoty dodatkowej.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Możliwość dokonania korekty przeszłych wydatków w trybie art. 90c ust. 3 ustawy o VAT.