Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Maszyny spełniają definicję robotów przemysłowych z art. 38eb ust. 3 CIT, lecz ulga na robotyzację dotyczy odpisów w latach 2022-2026, nie obejmując dalszego okresu.
Roboty przemysłowe Wnioskodawcy spełniają wszystkie kryteria wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, uprawniając do skorzystania z ulgi na robotyzację. Interpretacja potwierdza zgodność z przepisami umożliwiającą obniżenie zobowiązań podatkowych.
Wydatki na Prace Fit-out, związane z adaptacją wynajmowanych lokali dla potrzeb działalności gospodarczej, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT, podlegające rozliczeniu proporcjonalnie do okresu trwania umowy najmu.
Zwolnieniu podatkowemu podlegają dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które zostały przeznaczone na własne cele mieszkaniowe, w tym spłatę kredytu hipotecznego, ale nie na wydatki związane z aranżacją wnętrz i zakupami sprzętów AGD, z wyjątkiem niektórych kosztów niezbędnych do funkcjonowania mieszkalnego.
Moment wykonania usługi budowlanej jest definiowany przez datę faktycznego zakończenia prac, niezależnie od wystawienia protokołu zaawansowania robót, a fakturę należy wystawić do 30 dni od tej daty, co determinuje powstanie obowiązku podatkowego.
Maszyny wykorzystywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję robota przemysłowego według art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT, co umożliwia odliczenie 50% kosztów ich zakupu w ramach ulgi na robotyzację, pod warunkiem dokonania odliczeń w latach 2022-2026 z uwzględnieniem zasad amortyzacji, bez możliwości jednorazowego odliczenia w roku zakupu.
Wydatki poniesione przed oddaniem środka trwałego do użytku, mające na celu jego przystosowanie do funkcjonowania, podwyższają wartość początkową tego środka i powinny być rozliczane jako odpisy amortyzacyjne, a nie jako bezpośrednie koszty uzyskania przychodów.
Zaliczki na roboty budowlane zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów tylko po wykonaniu świadczenia i zdefiniowaniu jako definitywne przy braku sporu. Zaliczki utracone w wyniku niewykonania umowy nie stanowią kosztów podatkowych ze względu na wyłączenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy o CIT.
Stawka ryczałtu od przychodów z usług konserwacyjnych dźwigów osobowych i towarowych wynosi 8,5%, gdyż konserwacja nie jest robotą budowlaną w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Dla napraw, będących robotami budowlanymi, obowiązuje stawka 5,5%.
Linia Recyklingowa jako zespół zintegrowanych urządzeń nie może być zakwalifikowana do ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT, ponieważ nie spełnia definicji robota przemysłowego jako pojedynczej, zintegrowanej maszyny w cyklu produkcyjnym.
Usługi świadczone przez spółkę cywilną będące robotami budowlanymi związanymi z budową dróg i autostrad kwalifikują się do opodatkowania stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Obowiązek podatkowy przy usługach budowlanych (FIDIC) powstaje z chwilą wystawienia Przejściowego Świadectwa Płatności. Dla umów spoza FIDIC kluczowy jest protokół odbioru. Opóźniona akceptacja protokołu bez uzasadnienia nie wpływa na moment obowiązku podatkowego, który następuje wraz ze zgłoszeniem gotowości odbioru.
Przychody z działalności usługowej prowadzonej przez podatnika sklasyfikowane według PKWiU 74.90.12.0, 33.20.39.0 oraz 33.12.29.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przy zachowaniu warunków z art. 8 i art. 6 ust. 4 ustawy.
Kwota odszkodowawcza, przekazana wykonawcy przez inwestora jako rekompensata za szkody spowodowane pożarem, nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych, w kontekście zadań publicznych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokumentacja takich czynności nie wymaga wystawiania faktur VAT.
Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez wnioskodawcę w ramach projektów B+R spełnia ustawowe przesłanki definiujące działalność twórczą i innowacyjną, umożliwiając zastosowanie ulgi badawczo-rozwojowej oraz uznanie związanych z nią kosztów za kwalifikowane w rozumieniu art. 26e Ustawy PIT.
Z upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie powstaje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dodatkowych prac budowlanych, ani poprzez później wystawioną fakturę, ani na podstawie wyroku sądu potwierdzającego należność obejmującą 23% VAT.
Zwrot kosztów dodatkowych poniesionych w ramach przedłużenia projektu budowlanego, będący wynagrodzeniem za świadczone usługi, stanowi czynność opodatkowaną VAT w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, i podlega opodatkowaniu właściwą dla głównego świadczenia stawką VAT.
Skorzystanie z ulgi na zabytki jest możliwe wyłącznie dla zabytków nieruchomych indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków; nieruchomość będąca częścią zabytkowego układu urbanistycznego bez takiego wpisu nie uprawnia do ulgi podatkowej.
Opodatkowanie podatkiem VAT wypłaconej Wykonawcy określonej kwoty tytułem zwrotu poniesionych przez niego kosztów ogólnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Wykonawcę.
Ustalenie kosztów uzyskania przychodów oraz ustalania wartości początkowej środka trwałego.
Ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym, zarówno wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę, jak i wydatek poniesiony bezpośrednio na rzecz Podwykonawców, stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy CIT oraz czy wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę powinien zostać uwzględniony
Ustalenie, w jakim momencie po stronie Spółki, w odniesieniu do kwoty żądanej , powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.