W związku z wydanym w 2022 r. Krajowym Standardem Rachunkowości KSR nr 15, który ma zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się od 1 stycznia 2023 r., chcemy dowiedzieć się, czy można nie stosować tego standardu, który ewidentnie odbiega od rozwiązań podatkowych? Czy jeśli jednostka w polityce rachunkowości ma zapis, że stosuje krajowe standardy rachunkowości, to automatycznie oznacza, że
Komitet Standardów Rachunkowości dokonał aktualizacji KSR nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja”. Większość zmian ma charakter redakcyjny lub formalno-techniczny, aczkolwiek znalazła się również jedna zmiana merytoryczna. Polega ona na tym, że jednostki mogą sobie wybrać standardy rachunkowości
Każda jednostka podlegająca przepisom ustawy o rachunkowości powinna w momencie otwarcia ksiąg rachunkowych posiadać opracowane i zatwierdzone przez kierownika jednostki własne zasady (politykę) rachunkowości.
Ustawa o rachunkowości pozwala jednostkom korzystać z krajowych standardów rachunkowości albo z międzynarodowych standardów rachunkowości w przypadku braku konkretnego uregulowania w przepisach o rachunkowości. Znowelizowany w styczniu 2015 r. KSR nr 7 wskazuje, jak jednostki powinny korzystać z tego prawa.
Przyjęta polityka rachunkowości decyduje o sposobie ujęcia wydatków z punktu widzenia podatkowego. Ustawodawca uzależnia bowiem moment, w którym wydatek staje się kosztem uzyskania przychodów, od momentu ujęcia go w księgach zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pismo w pełnym brzmieniu jest
Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?
Kiedy można dokonać zmian w polityce (zasadach) rachunkowości? Jakie przyczyny mogą spowodować konieczność dokonania takich zmian, a co nie powoduje tej konieczności? W jaki sposób dokumentować wprowadzenie zmian w polityce (zasadach) rachunkowości?
Ustawa o rachunkowości obowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, różniące się między sobą pod względem formy prawnej, wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, organizacji i innych istotnych cech. Z tego powodu ustawa zawiera przepisy, na podstawie których istnieje możliwość wyboru najkorzystniejszych rozwiązań spośród alternatywnych możliwości dopuszczonych do stosowania. Ponadto