Skutki podatkowe dotyczące otrzymanego odszkodowania z tytułu odebrania części działki pod budowę autostrady.
Problematyka wprowadzenia do umowy o pracę postanowień zabezpieczających pracodawcę przed stratami finansowymi związanymi z rezygnacją nowo zatrudnionego pracownika z pracy w krótkim czasie po podpisaniu umowy i żądania zwrotu poniesionych kosztów (m.in. badań lekarskich czy szkoleń bhp) jest bardzo złożona. Koszty te co do zasady obciążają bowiem pracodawcę. Może on jednak w pewnych okolicznościach
Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego. Podatek dochodowy opłaca w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał zakupu towaru od firmy X. Przywóz zakupionych towarów zlecił przewoźnikowi. Niestety samochód wiozący towar na skutek awarii zapalił się i towar spłonął. Z tego względu przedsiębiorca wystawił
Prowadzę biuro rachunkowe. Zatrudniam księgowego. W wyniku jego błędu klient musiał zapłacić odsetki. Posiadam na wypadek takich zdarzeń wykupioną polisę ubezpieczeniową. Czy kwota odszkodowania otrzymanego od ubezpieczyciela biura rachunkowego stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych dla klienta tego biura czy dla mnie? Czy na tę sytuację jakiś wpływ może mieć forma wypłaty
W 2023 r. zapadło wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych przysługujących pracownikom. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, wieloskładnikowości wynagrodzenia w umowie o pracę, zwrotu kosztów podróży służbowych czy wykorzystywania samochodów prywatnych do celów służbowych. Rozpatrywane było też prawo pracowników do odpraw emerytalno-rentowych
Podatnik, który otrzymał odszkodowanie z ubezpieczenia GAP dotyczące skradzionego samochodu wziętego przez niego w leasing, powinien je opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Kwoty otrzymane z ubezpieczenia OC i AC tego pojazdu należy opodatkować według stawek ryczałtu właściwych dla prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej
Pracownik został zwolniony w ramach zwolnień grupowych. Czy otrzymane przez niego z tego tytułu odszkodowanie powinno być opodatkowane PIT?
Od 2021 r. do dnia oddania bieżącego numeru MPPiU do publikacji zapadło wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach: ekwiwalentu za urlop dla pracowników tymczasowych, równości płac pracowników płci męskiej i żeńskiej, jak i ustalania przez pracodawcę wysokości wynagrodzeń. Rozpatrywane były też zagadnienia dotyczące premii uznaniowych, wynagrodzenia za
Odszkodowanie otrzymane przez pracownika w związku ze śmiercią pracodawcy jest zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 updof. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
Przepisy ochronne Kodeksu pracy ograniczają dowolność pracodawcy w określaniu terminów i częstotliwości wypłaty pensji. Każdy pracodawca może te kwestie uregulować w sposób dla siebie dogodny, przy czym terminy określone w jego firmie nie mogą być mniej korzystne niż wynikające z Kodeksu pracy. Naruszając ogólne przepisy w zakresie wypłaty wynagrodzenia, pracodawca ponosi określone konsekwencje. Mogą