Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane przez podatniczkę równocześnie z pierwszą emeryturą uprawniają do „ulgi dla pracujących seniorów”, gdyż warunek nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu ze stosunku pracy został spełniony.
Jednorazowe odprawy pieniężne wypłacane z tytułu rozwiązania umów o pracę na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT podlegają 70% zryczałtowanemu podatkowi od części przekraczającej trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia, niezależnie od trybu zawarcia umowy.
Przychody ze stosunku pracy uzyskane przez podatnika po ukończeniu 65 roku życia, otrzymane przed wypłatą pierwszej emerytury, są zwolnione z opodatkowania do limitu 85 528 zł, uprawniając do korekty zeznania podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odszkodowanie za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy podlega zwolnieniu z PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy, natomiast odprawa pieniężna, obliczona na podstawie umowy o pracę, nie korzysta z tego zwolnienia. Odsetki za opóźnienie mogą być zwolnione na mocy art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy.
Świadczenia wypłacone byłemu pracownikowi na podstawie ugody sądowej, które mają rekompensować utracone korzyści w postaci wynagrodzenia za pracę, nie stanowią odszkodowania za szkodę rzeczywistą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu od tego podatku.
Ustalenie czy przychód z tytułu świadczenia otrzymanego na podstawie porozumienia rozwiązującego umowę o pracę, wypłaconego z tytułu rozwiązania umowy o pracę, podlega zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 70% od tej części świadczenia, która przekracza trzykrotność miesięcznego wynagrodzenia otrzymanego z tytułu zawartej umowy o pracę?
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne a odprawa pieniężna dla członków zarządu.
Obowiązki płatnika związane z pobraniem 70% zryczałtowanego podatku od wypłacanej odprawy.
Opodatkowanie odprawy związanej z rozwiązaniem umowy o pracę zryczałtowanym 70% podatkiem.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku wypłatą świadczenia tj. odprawy emerytalnej.
Obowiązki płatnika związane z pobraniem 70% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanych świadczeń.
Możliwość zakwalifikowania w zeznaniu rocznym PIT-37 odprawy emerytalnej, jako przychodu do którego stosuje się zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skutki podatkowe otrzymania rekompensaty z tytułu rozwiązania umowy o pracę.
Jesteśmy jednostką budżetową. Dyrektor zarządzający naszego podmiotu ma w akcie powołania, w razie odwołania ze stanowiska, zagwarantowaną odprawę z ustawy kominowej (z art. 12 tej ustawy). Czy gwarancja wypłaty odprawy w akcie powołującym na stanowisko jest prawidłowym postanowieniem w odniesieniu do tej grupy zatrudnionych?
Jednego z zastępców dyrektora naszej instytucji działającej w sferze budżetowej (zatrudniamy ponad 100 osób), do którego zastosowanie ma tzw. ustawa kominowa, pod koniec września 2023 r. odwołaliśmy ze stanowiska (osoba ta była zatrudniona na podstawie powołania) w związku z redukcją zatrudnienia. Zgodnie z umową o zarządzanie przysługiwała mu odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia podstawowego
Nasza firma rozstała się z pracownikiem i zawarła z nim porozumienie, na mocy którego wypłaciła mu kwotę 10 000 zł tytułem rekompensaty. Pracownik zrzekł się wszelkich roszczeń z tytułu zatrudnienia, tj. zaległego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Czy taka rekompensata będzie oskładkowana, jeśli nie ma bezpośredniego związku z ustaniem zatrudnienia?
Wypłata pracownikowi dodatkowego świadczenia pieniężnego w związku z rozwiązaniem umowy o pracę.
Obowiązki płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”.
Obowiązki płatnika w związku z możliwością zastosowania „ulgi dla pracujących seniorów”.
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.