Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego,ponieważ stanowi przychód, od którego jest obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość trzynastki stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika przysługującego za
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje nagroda.
Nagrody wypłacane za okresy roczne, zwane często trzynastkami, to dość popularna forma gratyfikowania zatrudnionych osób za ich staranność i zaangażowanie wykazywane w codziennej pracy. W zależności od rodzaju pracodawcy różne są podstawy wypłacania tego elementu płacy i zasady jego przyznawania oraz naliczania. W budżetówce zasady te są uwzględnione w ustawie z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.
Jak należy ustalić podstawę wymiaru zasiłku macierzyńskiego pracownicy otrzymującej wynagrodzenie zasadnicze i premię roczną, która jest pomniejszana proporcjonalnie za czas absencji chorobowej? Premia za okres od 1.07.2012 r. do 30.06.2013 r. została wypłacona w lipcu 2013 r. w kwocie 2600 zł. W maju 2014 r. pracodawca wypłacił zaliczkowo część premii rocznej za okres od 1.07.2013 r. do 30.06.2014