Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od przychodu z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego znajdzie zastosowanie wyłącznie do jednej wybranej inwestycji mieszkaniowej, której realizacja była celem kredytu. Kredyt dotyczący dwóch inwestycji uniemożliwia zaniechanie dla całego umorzenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nie jest w całości zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli część wydatków przeznaczona została na spłatę pożyczki u osób fizycznych oraz spłatę kredytu refinansowego, które nie są uznane za wydatki na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 ustawy o PIT.
Umorzone wierzytelności kredytu hipotecznego stanowią przychód z innych źródeł, lecz zaniechanie poboru podatku dotyczy wyłącznie części dotyczącej nabycia lokalu mieszkalnego, o ile kredyty służą jednej inwestycji mieszkaniowej zgodnie z prawem.
Umorzenie kwoty kredytu refinansowego dotyczące kosztów innych niż cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT nie podlega zaniechaniu poboru podatku i stanowi opodatkowany przychód.
Umorzenie części wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego, w zakresie związanym z wydatkami na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, z wyłączeniem prowizji, która nie spełnia tego wymogu.
Kwota zwrócona z tytułu nadpłaty kredytu hipotecznego przez bank w wyniku ugody oraz umorzenie zadłużenia nie stanowią przychodu podatkowego, jako że nie zwiększają majątku podatnika. Umorzenie zadłużenia podlega zaniechaniu poboru podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego spełnia przesłanki do uznania go za przychód z innych źródeł, lecz podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 r., gdy kredyt spełnia określone w nim warunki.
Inwestycja w postaci budowy magazynu energii X, realizowana przez Spółkę, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ustawy o CIT, przez co koszty finansowania dłużnego nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu nadwyżki tych kosztów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego w przypadkach umorzenia kredytów konsolidacyjnych, które zastąpiły kredyty mieszkaniowe, obejmuje kwotę całkowitą równą kwocie kredytu mieszkaniowego, niezależnie od długów refinansowych oraz dokonanych spłat. Stanowisko to wynika bezpośrednio z celowej rezygnacji ze stosowania proporcji przy interpretacji §1 ust. 4 Rozporządzenia.
Umorzenie kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie własnych nakładów nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, w przeciwieństwie do umorzenia kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na cele zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego - kredyt konsolidacyjny i refinansowy.
Wyliczanie nadwyżki kosztów finansowania dłużnego Inwestycji stanowiącej długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w związku z zaciągnięciem Kredytu Refinansowego.
Umorzenie części kredytu refinansowego - zaniechanie poboru podatku
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku w przypadku umorzenia kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego i refinansowanie zobowiązań finansowych zaciągniętych w innych bankach.
Skutki podatkowe umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie poniesionych kosztów.
Skutki podatkowe zawarcia ugody z bankiem – umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.
Obowiązki płatnika z tytułu umorzenia wierzytelności wynikającej z kredytu konsolidacyjnego lub refinansowego.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego w związku z umorzeniem części kredytu.
Czy wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 1)-2) Koszty Kredytu i Pożyczki oraz Koszty Kredytu Refinansującego wymienione w pkt a)-g) nie stanowią kosztów finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Czy wymienione w opisie stanu faktycznego w pkt 1)-2) Koszty Kredytu i Pożyczki oraz Koszty Kredytu Refinansującego wymienione w pkt a)-g) nie stanowią kosztów finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze spłatą obecnego zadłużenia, pozyskaniem nowego finansowania i refinansowaniem