Realizacja Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania, w świetle zapewnienia ogólnego interesu publicznego oraz formy i struktury inwestycyjnej.
Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gminie nie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę przy parkingu, ale może odliczać VAT od placu parkingowego wykorzystywanego komercyjnie. Prewspółczynnik należy stosować, gdy związek bezpośredni i wyłączny wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT nie może być wykazany.
Realizacja Farmy Wiatrowej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, umożliwiający zastosowanie wyłączenia z art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, co pozwala na nieuwzględnianie kosztów finansowania dłużnego w nadwyżce kosztów.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Wniesienie aportu infrastruktury oświetleniowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to czynność realizująca zadania publicznoprawne, wyłączona spod reżimu podatkowego w myśl ustawy o VAT.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej przez Miasto jest opodatkowane VAT, a Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Przedmiot aportu nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części i nie spełnia warunków do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem Inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części, co wyklucza wyłączenie z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT; stanowi jednakże opodatkowaną dostawę towarów, uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast usługi w zakresie dostaw wody dla odbiorców wewnętrznych nie są opodatkowane VAT. Gmina ma prawo stosować pre-współczynnik metrażowy jako metodę proporcjonalnego odliczania, który bardziej odpowiada specyfice
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Transakcja wniesienia składników materialnych i niematerialnych do nowo zawiązanej spółki niezależnej od wnioskodawcy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Gminie przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą może być realizowane poprzez zastosowanie rzeczywistego prewspółczynnika opartego na ilości ścieków, gdy ten sposób najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, w porównaniu do proporcji z Rozporządzenia, co zapewnia neutralność VAT.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Przedsięwzięcie polegające na budowie Zakładu, realizowane przez Wnioskodawcę, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej zgodnie z art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, umożliwiający nieuwzględnianie kosztów finansowania dłużnego w kosztach uzyskania przychodów.
Odpłatne dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków przez gminę na podstawie umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego obliczonego według klucza proporcji metrażowej, gdyż bardziej odpowiada specyfice działalności wodno-kanalizacyjnej niż metoda z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina ma prawo stosować prewspółczynnik oparty na kryterium ilościowym do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, gdyż metoda ta odpowiada specyfice działalności Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości gminnych na rzecz MOSiR w ramach dzierżawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT; Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż wydatki służą czynnościom opodatkowanym.