Wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego (II filar) działającego w Szwajcarii, otrzymywane przez polskiego rezydenta podatkowego, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli program spełnia definicję z art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, a wypłata zabezpiecza emerytalne utrzymanie.
Przychody emerytalne i z wynagrodzenia uzyskane po nabyciu uprawnień do emerytury, lecz przed jej faktycznym otrzymaniem, korzystają ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jeśli spełniony jest warunek "nieotrzymywania emerytury" na moment wypłaty przychodów.
Prezenty okolicznościowe wręczane przez pracodawcę nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, jeśli są dobrowolne, niemające charakteru wynagrodzenia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od darowizn. Z tego względu, na pracodawcy nie ciążą obowiązki płatnika naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Świadczenia małżeńskie z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych SSA, wypłacane na rzecz Klientów mających miejsce zamieszkania w Polsce, są traktowane jako świadczenia emerytalno-rentowe, wobec czego Bank jest zobowiązany do poboru zaliczek na PIT zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 UPDOF.
Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane przez podatniczkę równocześnie z pierwszą emeryturą uprawniają do „ulgi dla pracujących seniorów”, gdyż warunek nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu ze stosunku pracy został spełniony.
Zastosowanie tzw. "ulgi dla pracujących seniorów" w zeznaniu PIT-37 jest uzasadnione, jeśli przychody ze stosunku pracy zostały uzyskane przed pierwszą wypłatą emerytury, a podatnik spełnia pozostałe ustawowe warunki zwolnienia.
Pobieranie renty rodzinnej na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wyklucza możliwość skorzystania z ulgi PIT-0 dla seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo innych spełnionych warunków zwolnienia, takich jak wiek czy aktywność zawodowa.
Świadczenie należne z tytułu niezrealizowanego świadczenia emerytalnego, wypłacone określonemu członkowi rodziny zmarłego na podstawie art. 47 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, podlega opodatkowaniu jako przychód z praw majątkowych, a nie jako część masy spadkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Prawo do ulgi dla pracujących seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, przysługuje wyłącznie w okresie, w którym podatnik faktycznie nie otrzymuje świadczenia emerytalnego. Zawieszenie emerytury na jeden miesiąc w roku podatkowym uprawnia do zwolnienia jedynie za ten okres.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Jednorazowa wypłata zgromadzonych składek z pracowniczego programu emerytalnego w Holandii podlega opodatkowaniu w Polsce jako przychód z innych źródeł, zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osób mających miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Przychody pracownika, który ukończył 65 lat życia, ale nie pobiera emerytury, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT do kwoty 85 528 zł rocznie.
Przychody otrzymane po osiągnięciu 65 lat mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego dla seniorów, pod warunkiem nieskorzystania z emerytury, natomiast zaliczki podatkowe nie podlegają zwolnieniu, jeśli przychód dotyczący działalności gospodarczej przypada przed ukończeniem wieku kwalifikującego.
Przychód z odprawy emerytalnej, otrzymany przed pierwszą wypłatą emerytury, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy spełnieniu warunków przewidzianych w tym przepisie.
Przychody ze stosunku pracy, w tym odprawa emerytalna, uzyskane przez osobę po osiągnięciu wieku emerytalnego, ale przed otrzymaniem świadczenia emerytalnego, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, o ile podatnik spełnia warunki związane z ubezpieczeniami społecznymi i nie otrzymuje jeszcze emerytury.
Dochody z obowiązkowego pracowniczego programu emerytalnego wypłacane przez Norweski Fundusz Emerytalny na rzecz polskiego rezydenta podatkowego są zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie muszą być wykazywane w zeznaniu podatkowym PIT-36.
Pobieranie przez podatnika renty inwalidzkiej z KRUS w formie renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy nie stanowi przeszkody do korzystania z ulgi dla seniorów w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy, przy spełnieniu pozostałych warunków formalnych.
Zwrot pracujących emerytów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, dotyczy przychodów osiągniętych przed pobraniem emerytury, po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego, do kwoty 85 528 zł.
Osoba, która po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje dochody z tytułu stosunku pracy przed rozpoczęciem otrzymywania emerytury, spełniając warunki ustawowe, jest uprawniona do zastosowania ulgi dla pracującego seniora, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatniczce przysługuje ulga dla seniora na przychody uzyskane od byłego pracodawcy przed datą pierwszej wypłaty emerytury, pod warunkiem że nie przekroczą one limitu w wysokości 85 528 zł w roku podatkowym.
Ulga dla pracujących seniorów, przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje podatnikowi, który otrzymuje rentę rodzinną. Prawo do renty rodzinnej, mimo nabycia uprawnienia do świadczeń emerytalnych, wyklucza możliwość zastosowania ulgi podatkowej, niezależnie od spełniania innych przesłanek formalnych.
Dochody z emerytury wypłacanej z norweskiego prywatnego programu emerytalnego, działającego w oparciu o przepisy pracowniczych programów emerytalnych państw EOG, są zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b i ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Małżonkowie nie mogą rozliczać się wspólnie na formularzu PIT-37, jeśli choć jedno z nich uzyskiwało w danym roku podatkowym przychody opodatkowane ryczałtem, uniemożliwiając tym samym ich wspólne opodatkowanie. (art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)