Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Odmowa przyjęcia pisma doręczanego przez organ podatkowy nie polepsza sytuacji procesowej podatnika (wyrok NSA z 20 września 2019 r., sygn. akt I FSK 1243/17).
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi w sytuacji gdy towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło Wnioskodawcy odszkodowanie.
Podatek od towarów i usług w zakresie skuteczności doręczenia zawiadomienia o zamiarze skorzystania z ulgi za złe długi.
Podatnik ponosi ryzyko nieustanowienia pełnomocnika do odbioru korespondencji urzędowej - wyrok NSA z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 533/12).
Od 30 października 2011 r. ujednolicono zasady doręczania pism elektronicznych obowiązujące we wszystkich podmiotach publicznych. Zasady doręczeń określiło rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (dalej: rozporządzenie
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Doręczenie w trybie zastępczym zawiadomienia dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego należy uznać za skuteczne, zatem Spółka ma prawo do dokonania korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych.
11 kwietnia 2011 r. wchodzą w życie istotne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Nowelizacja jest ważna, gdyż usuwa kilkanaście luk w przepisach, które prowadziły do absurdów co do sposobu załatwiania spraw przed polskimi urzędami. Przedłużały również nadmiernie czas trwania takiego postępowania. W tym kontekście istotną zmianą jest ograniczenie prawa organów odwoławczych do przekazywania
Polski parlament uchwalił już kolejną nowelizację Ordynacji podatkowej. Wprowadzane zmiany dotyczą m.in. składania przez podatników i płatników dokumentów elektronicznych, zasad sprawowania przez ministra ogólnego nadzoru w sprawach podatkowych, wysokości stawki odsetek za zwłokę, zasad udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych, możliwości zwrotu
w zakresie zawiadomienia dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego oraz uzyskania przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego przez wierzyciela w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.
dotyczy ustalania przychodów i kosztów uzyskania przychodów w sytuacji, gdy spółka, działając w specjalnej strefie ekonomicznej, osiąga dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu (podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego) oraz dochód z działalności nieobjętej zezwoleniem (podlegający opodatkowaniu)