Zasady obejmowania ubezpieczeniami społecznymi w Polsce określa ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Natomiast pierwszeństwo przed jej stosowaniem mają unijne przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, które obowiązek tych ubezpieczeń zasadniczo wiążą z krajem wykonywania pracy przez pracowników czy inne osoby ubezpieczone. Dotyczy to również obowiązków podatkowych pracodawcy
Polski przedsiębiorca może czasowo delegować swoich pracowników do wykonania określonych zadań w innych krajach UE, najczęściej w ramach kooperacji z partnerami zagranicznymi. Skierowanie do świadczenia pracy w innym kraju niż Polska nie może pozbawić takiego pracownika przywilejów przysługujących obywatelom-pracownikom państwa unijnego. Ochrona polskich pracowników przed dyskryminacją w tym zakresie
Zbliża się czas pierwszej wypłaty naszego nowo zatrudnionego pracownika, który zajmuje stanowisko kierowcy wykonującego zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych. W jakiej wysokości uwzględniać kwoty diet wirtualnych przy kalkulowaniu podstawy wymiaru opodatkowania i oskładkowania po nowelizacji przepisów?
Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
Od 19 sierpnia 2023 r. obowiązuje nowa ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Wprowadzone regulacje przewidują m.in. zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców i zakazie ich zatrudniania w innych firmach.
Podróż służbową pracownika delegowanego przez zagranicznego pracodawcę do Polski, odbywaną w celu wykonania zadania służbowego w Polsce lub za granicą, należy rozliczać na warunkach nie mniej korzystnych niż wynikające z polskiego rozporządzenia w sprawie podróży służbowych. Natomiast w przypadku podróży służbowej pracownika delegowanego przez polskiego pracodawcę za granicę, gdy pracownik ten będzie
Pracodawcy delegujący pracowników na terytorium Polski muszą im zapewnić warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z przepisów Kodeksu pracy. Będą oni również składać do PIP oświadczenia zawierające informacje niezbędne do przeprowadzenia kontroli w miejscu pracy. Takie postanowienia zawiera ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Weszła ona w życie 18 czerwca 2016
Pracownikowi, który zostaje wysłany do pracy za granicę, nie przysługują takie należności, jak zwrot kosztów noclegów, diety czy ryczałty za lokalne przejazdy. Podlega on jako pracownik delegowany szczególnym zasadom w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Aby wypełnić obowiązki z tym związane, pracodawca musi prawidłowo ustalić właściwość
Jak ustalić podstawę zaliczki podatkowej i składek ZUS pracownika oddelegowanego do pracy za granicą
PROBLEM Pracownik został oddelegowany do pracy w Wielkiej Brytanii od 5 kwietnia 2017 r. do 31 lipca 2017 r., pozostając przez cały ten okres objętym ubezpieczeniami w ZUS. Załóżmy, że w kwietniu wypracował następujące wynagrodzenie: - za czas pracy w Polsce: 514,48 zł brutto, - za czas pracy za granicą: 1224 GBP, co wynika z przeliczenia: 170 godz. pracy x 7,2 GBP stawki godzinowej zapisanej w umowie
1 października 2016 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia składkowego w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek dla pracowników delegowanych (jak również dla zleceniobiorców delegowanych). Dzięki zmianom pracownicy (zleceniobiorcy) zarabiający poniżej średniej płacy nie będą mieli zawyżanych składek. W przypadku tej grupy pracowników składki będą opłacane od faktycznie uzyskanego przychodu
Pracodawca delegujący pracowników do Polski musi im zapewnić warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż obowiązujące w naszym kraju. Ma też obowiązek wybrać swojego przedstawiciela, który będzie pośredniczył w kontaktach z PIP oraz będzie zobowiązany do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień. To najważniejsze regulacje, jakie wprowadza od 18 czerwca 2016 r. ustawa o delegowaniu pracowników
Jesteśmy prywatnym pracodawcą. Jednego z naszych pracowników oddelegowaliśmy do pracy w Moskwie. Zdarza się, że pracownik w czasie oddelegowania przyjeżdża do Polski w sprawach służbowych. Czy takie podróże trzeba traktować jak delegacje? Jeżeli tak, to na jakich zasadach powinniśmy je rozliczać - właściwych dla podróży krajowych czy zagranicznych?
Od 1 stycznia 2015 r. w Niemczech obowiązuje minimalna stawka za jedną godzinę pracy, wynosząca 8,5 euro brutto. Wprowadziła ją ustawa o płacy minimalnej (Mindeslohngesetz), która co do zasady obowiązuje wszystkich pracowników wykonujących pracę w Niemczech. Ustawa została czasowo zawieszona w stosunku do kierowców przejeżdżających przez terytorium tego kraju tranzytem.
Pracodawca, który wysyła pracownika za granicę, musi wskazać, czy jest to podróż służbowa, czy delegowanie. Od określenia miejsca wykonywania pracy zależy bowiem ustalenie podstawy wymiaru składek. Jeżeli następuje zmiana miejsca wykonywania pracy, wówczas mamy do czynienia z delegowaniem.
Jesteśmy firmą transportową prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski i zatrudniamy kierowców na umowę o pracę. Kierowcy wykonują na naszą rzecz usługi transportowe w Polsce oraz na terenie krajów europejskich. Miejscem pracy w umowach pracowników jest terytorium Polski. Czy w tej sytuacji kierowców należy traktować jak pracowników w podróży służbowej, czy jak oddelegowanych do pracy
Od 1 marca 2013 r. zmieniły się zasady rozliczania podróży służbowych. W wyniku nowelizacji przepisów wzrosły kwoty diet krajowych oraz diet za podróże zagraniczne w poszczególnych państwach. Ponadto wprowadzono zasadę obniżania procentowego diety za podróże krajowe w przypadku zapewnienia pracownikowi posiłków, tj. śniadań, obiadów i kolacji.
Jesteśmy firmą handlującą częściami zamiennymi dla przemysłu ciężkiego. Oddelegowaliśmy pracowników budowlanych do naszego oddziału w celu przeprowadzenia tam remontu. Czy mamy prawo do odliczenia VAT z produktów spożywczych zakupionych w celu zapewnienia im wyżywienia? Czy występuje tu obowiązek zapłaty należnego VAT od nieodpłatnego przekazania towarów pracownikom? Czy wydatki te stanowią nasze koszty