Spółka dokonując płatności za należności licencyjne do spółki A, stosując certyfikat rezydencji i oświadczenie spółki B, może korzystać z obniżonej stawki podatkowej zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania; spółka B winna być wskazana w informacji IFT-2R jako rzeczywisty beneficjent.
Rzeczywisty właściciel odsetek decyduje o kwalifikacji podatkowej. Gdy odbiorca płatności (podmiot A) nie jest właścicielem rzeczywistym, zastosowanie znajduje norma 'look-through', umożliwiająca rozpoznanie rzeczywistych przepisów podatkowych względem podmiotów B, C i D. Podmiot A, będąc pośrednikiem, nie podlega zwolnieniu od podatku u źródła na podstawie odpowiednich umów międzynarodowych (PL/US
Stosowanie stawki 5% podatku u źródła na podstawie art. 10 ust. 2 lit. a UPO z Francją wymaga, aby rzeczywisty beneficjent dywidendy rozporządzał bezpośrednio co najmniej 10% kapitału w spółce wypłacającej dywidendę.
Wynagrodzenia wypłacane przez Spółkę na rzecz nierezydentów za usługi poza terytorium RP, nie stanowią przychodów objętych art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, co zwalnia Spółkę z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku u źródła.
Przychody uzyskiwane przez Speakerów z tytułu uczestnictwa w Kongresach organizowanych przez A. sp. z o.o. nie stanowią przychodów podlegających zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, skutkiem czego Spółka nie jest obciążona obowiązkiem podatkowym z tego tytułu.
Certyfikat rezydencji, jako zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, jest stosowany do wszystkich przychodów podlegających umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, niezależnie od dodatkowych informacji w nim zawartych, oraz ważny przez 12 miesięcy, jeśli nie wskazano inaczej.
Wynagrodzenie za dostęp do modelu SaaS oraz baz danych, niewiążące się z użytkowaniem przestrzeni dyskowej jako urządzenia przemysłowego, nie podlega podatkowi u źródła zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wyjątkiem wynagrodzenia obejmującego użytkowanie serwera dla przechowywania danych.
Wynagrodzenie płacone za korzystanie z licencji użytkownika końcowego do oprogramowania oraz za dostęp do baz danych, ograniczone do użytku wewnętrznego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła. Natomiast wynagrodzenie za dostęp do oprogramowania SaaS, umożliwiające użytkowanie przestrzeni dyskowej, stanowi należność za użytkowanie urządzeń przemysłowych, podlegającą opodatkowaniu.
Osoba fizyczna, która na terytorium RP posiada centrum interesów osobistych lub gospodarczych, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, niezależnie od długości pobytu za granicą. W przypadku uzyskiwania dochodów w Wielkiej Brytanii, te dochody podlegają opodatkowaniu także w Polsce z uwzględnieniem metody proporcjonalnego zaliczenia podatku.
Wynagrodzenie wypłacane osobie fizycznej, mającej miejsce zamieszkania na Filipinach, jest opodatkowane wyłącznie na Filipinach pod warunkiem przedłożenia ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej; w przeciwnym razie polski płatnik zobowiązany jest pobrać 20% podatek u źródła.
Dla celów ulgi na powrót, przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Polski, dokonane przed 31 grudnia 2021 r., nie daje podstaw do skorzystania z tej ulgi na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wypłaty związane z nabywaniem kompleksowych usług informatycznych przez A. spółkę z o.o. na rzecz nierezydentów nie podlegają opodatkowaniu w formie podatku u źródła, o ile usługi te nie wykazują dominujących cech charakterystycznych dla świadczeń opodatkowanych wprost wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 5 updof.
Spółka dokonująca wypłat wynagrodzeń na rzecz nierezydentów za usługi informatyczne, w przypadku gdy usługi te są kompleksowe i nie stanowią świadczeń podobnych do wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, nie jest zobowiązana do pobrania oraz odprowadzenia podatku u źródła, ani do posiadania certyfikatu rezydencji.
Podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, jeżeli nie spełnia warunku braku miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez pełne trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok rezydencji podatkowej w Polsce.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zleceniobiorca może być uznany za rezydenta podatkowego Polski w przypadku oświadczenia o posiadaniu centrum interesów życiowych w Polsce, co uprawnia wnioskodawcę do stosowania ogólnych zasad poboru zaliczek podatkowych.
W przypadku wypłat do 2.000.000 PLN na rzecz nierezydentów, które kwalifikowane są jako zyski przedsiębiorstwa na gruncie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik może nie pobrać podatku u źródła bazując jedynie na certyfikacie rezydencji, bez obowiązku dalszej weryfikacji przesłanek z art. 28b ust. 4 pkt 4-6 ustawy o CIT.
Zbiorczy Certyfikat Rezydencji, wystawiony przez organ podatkowy USA, traktowany jako certyfikat rezydencji w rozumieniu ustawy o PIT i UPO USA, stanowi wystarczającą podstawę do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła na zapłacone odsetki z umowy pożyczki zawartej z podmiotem transparentnym podatkowo.
Podmioty transparentne podatkowo, takie jak niemieckie spółki osobowe, nie mogą korzystać z przywilejów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania na poziomie samej spółki. Zobowiązania podatkowe, w tym weryfikacja rezydencji czy raportowanie, muszą dotyczyć ich wspólników, jako rzeczywistych właścicieli i korzystających.
Zbiorowy Certyfikat Rezydencji, dokumentujący rezydencję podatkową wspólników spółki transparentnej podatkowo, uprawnia płatnika do niepobrania podatku u źródła, zgodnie z preferencjami UPO, pod warunkiem zgodności certyfikatu z przepisami państwa organu wydającego.
Obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji przez płatnika w celu niepobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 20% w związku z wypłatą świadczenia na rzecz podmiotu zagranicznego.
Kwalifikacja wypłacanych kontrahentowi zagranicznemu należności do „zysków przedsiębiorstwa” w rozumieniu art. 7 umowy polsko-irlandzkiej oraz spełnienie przesłanek wynikających z art. 26 ust. 7a ustawu o CIT w zw. z art. 28b ust. 4 pkt 4-6 ustawy o CIT i możliwości niepobrania podatku.
Pobór podatku u źródła, w tym kwalifikacji wypłacanych kontrahentowi zagranicznemu należności do „zysków przedsiębiorstwa”.
Możliwość zastosowania zasady look-through (czyli oceny konsekwencji podatkowych w odniesieniu do podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem, a nie podmiotu pośredniczącego) na potrzeby rozliczenia podatku u źródła.