Opłata Operacyjna stosowana do wyrównania rentowności między podmiotami powiązanymi stanowi korektę cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie podlegającą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Stosowanie paragonów niefiskalnych w celach testowych, bez finalizacji transakcji i wydruku fiskalnego, nie narusza przepisów ewidencyjnych i nie wymaga ich ujmowania w ewidencjach korekt. Dokumenty te nie wpływają na obrót ani na należności podatkowe.
Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Faktury korygujące zwiększające podstawę opodatkowania VAT, wynikające z wtórnych przyczyn, należy ujmować w bieżącym okresie rozliczeniowym, z wyłączeniem okresów podlegających przedawnieniu, zgodnie z art. 29a ust. 17 ustawy o VAT. W przypadku rozliczeń dotyczących okresów przedawnionych, korekta nie może być dokonana.
Jeżeli jedna z powiązanych spółek poniosła stratę podatkową w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną, obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dotyczy wyłącznie transakcji z tym podmiotem. Zwolnienia wynikające z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT nie obejmują tych transakcji.
Opłata wyrównawcza poniesiona przez spółkę z tytułu niewywiązania się z warunków umowy dostawy węgla, stanowi pośredni koszt uzyskania przychodów, podlegający rozliczeniu na podstawie art. 15 ust. 4d CIT, w momencie jego zaksięgowania jako kosztu, co potwierdza brak wyłączenia w art. 16 ust. 1 CIT.
Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, przewidziane w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, nie ma zastosowania, jeżeli pomiędzy spółką a jej jedynym udziałowcem, jednostką samorządu terytorialnego, istnieją nie tylko powiązania kapitałowe, ale także powiązania osobowe związane z obecnością przedstawicieli gminy w organach spółki.
Wypłata przez spółkę farmaceutyczną rabatów pośrednich aptekom, za pośrednictwem sieci aptecznych, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy; kluczowy jest moment rzeczywistej wypłaty premii. Samo przyznanie rabatów nie wymaga wystawienia faktur korygujących.
Transakcje między podmiotami powiązanymi uczestniczącymi w konsorcjum do przetargu nieograniczonego nie są zwolnione z obowiązku dokumentacji cen transferowych, mimo ustalenia ceny w trybie przetargu publicznego. Wartość przekraczająca 2 mln zł rocznie wymaga dokumentacji zgodnie z art. 11k ustawy o CIT.
Przychód podatkowy z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa obejmuje zarówno cenę określoną w umowie sprzedaży, jak i wartość przejętych przez nabywcę zobowiązań. Przejęcie zobowiązań wpływa na ustalenie wartości rynkowej przedsiębiorstwa zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nabycie kryptowalut po cenie niższej od rynkowej skutkuje powstaniem przychodu podatkowego z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Status mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy dla celów art. 11q ust. 3a pkt 1 ustawy o CIT ustala się wyłącznie na podstawie danych podatnika sporządzającego dokumentację cen transferowych, bez uwzględnienia danych podmiotów powiązanych. Jednocześnie, status powinien być określany na podstawie wyników z ostatniego roku podatkowego, wbrew stanowisku o wyłącznym odniesieniu do roku obowiązku
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Kosztami uzyskania przychodu przy odpłatnym zbyciu nieruchomości są ceny zapłacone współwłaścicielom oraz wartość przejętego długu, jako że świadczą one o odpłatnym nabyciu nieruchomości w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o PIT.
Korekty cen transferowych dokonane przez podatnika po zakończeniu roku podatkowego, w efekcie weryfikacji pierwotnie ustalonej ceny w transakcjach kontrolowanych, stanowią korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT, o ile spełnione są określone w nim warunki obejmujące zgłoszenie tej zmiany i potwierdzenie ich zgodności z warunkami rynkowymi.
Podmiot, w którym Skarb Państwa posiada pośrednio co najmniej 25% udziałów, jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, z art. 11n pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet gdy powiązanie jest pośrednie.
Uczestnictwo w programie rabatowym, skutkujące nabyciem usług po niższej cenie, nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż rabat jako zniżka nie stanowi świadczenia nieodpłatnego podlegającego opodatkowaniu.
Przy korektach cen transferowych wynikających z transakcji kontrolowanych, zmiany należy przypisywać do okresu, dla którego te transakcje były pierwotnie rozliczane. Korekta in minus wymaga posiadania oświadczenia od podmiotu powiązanego o równoważnej korekcie, co uniemożliwia jednostronne jej przeprowadzenie.
Odsetki oraz opłaty ponoszone w ramach systemu cash poolingu stanowią koszty finansowania dłużnego podlegające ograniczeniom z art. 15c ustawy CIT; nie podlegają jednak wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym, o ile występują dodatkowe powiązania kapitałowe. Przekazywane środki pieniężne są podatkowo neutralne.
Podmiot powiązany nie jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, o ile powiązania z innymi podmiotami nie wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa, lecz obejmują inne rodzaje powiązań kapitałowych.
Wynagrodzenie wypłacane wspólnikom Spółki z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz nakładów na jej przystosowanie do działalności gospodarczej nie stanowi ukrytego zysku na podstawie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, gdyż transakcje te realizowane są na warunkach rynkowych i uzasadnionych gospodarczo.
Spółka realizując obowiązki wynikające z ustawy o bonie energetycznym, polegające na ustalaniu nieuprawnionych beneficjentów pomocy publicznej, funkcjonuje poza zakresem VAT jako podmiot wypełniający funkcję quasi-administracyjną. Jednakże, zmiana cen ustalona w ramach obowiązku korygowania rozliczeń wymaga wystawienia faktur korygujących zgodnie z przepisami ustawy o VAT.
Wprowadzenie programu rabatowego dla szerokiej grupy uczestników nie stanowi przychodu podatkowego dla beneficjentów z tytułu ulg cenowych, a tym samym nie nakłada na organizatora obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.