Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonej kwoty kapitału kredytu mieszkaniowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek rozporządzenia Ministra Finansów, z wyjątkiem części umorzonej związanej z kosztami ubezpieczenia, która podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł.
Zespół składników Działalności Detalicznej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jego przeniesienie w ramach podziału banku nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Podmiot nabywający nie ma prawa odliczenia VAT, z tytułu czynności nie objętej zakresem ustawy o VAT.
Świadczenia małżeńskie z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych SSA, wypłacane na rzecz Klientów mających miejsce zamieszkania w Polsce, są traktowane jako świadczenia emerytalno-rentowe, wobec czego Bank jest zobowiązany do poboru zaliczek na PIT zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 UPDOF.
Umorzenie części kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku, o ile dotyczy kosztów zgodnych z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT. Zwrot nadpłaconych kwot spłaconego kredytu przez bank nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Usługi świadczone przez bank w ramach pełnienia funkcji sponsora emisji akcji nie mogą być uznane za objęte zwolnieniem od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, gdyż nie stanowią transakcji ani usług pośrednictwa dotyczących instrumentów finansowych, które zmieniają sytuację prawną i finansową stron.
Kwota zwrócona na mocy porozumienia kompensacyjnego po unieważnieniu umowy kredytu hipotecznego, obejmująca kapitał oraz odsetki ustawowe, nie stanowi przychodu podatkowego oraz korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kredytu refinansowego zaciągniętego na cele inne niż bezpośrednio związane z zakupem lokalu mieszkalnego nie podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, chyba że zadłużenie dotyczy kredytów faktycznie przeznaczonych na cele mieszkaniowe, określone w przepisach art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego przysługuje wyłącznie dla umorzeń kredytów mieszkaniowych przeznaczonych na cele mieszkalne, z wyłączeniem lokali niemieszkalnych oraz ubezpieczeń; umorzenia na cele niemieszkalne i ubezpieczeniowe podlegają opodatkowaniu.
Usługi pośrednictwa finansowego świadczone w ramach współpracy z bankiem są zasadniczo zwolnione z VAT, lecz po wyborze opcji opodatkowania będą opodatkowane. Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przed rezygnacją z opcji opodatkowania, lecz po rezygnacji wymagana będzie proporcjonalna korekta odliczenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot umorzonych wierzytelności kredytowych jest uzasadnione, gdy spełnione są przesłanki dotyczące kredytów hipotecznych zaciągniętych na cele mieszkaniowe, wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Umorzenie zadłużenia z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe stanowi przychód podatkowy, ale podlegający zwolnieniu z zaniechania poboru podatku przy spełnieniu określonych warunków. Wnioskodawczyni spełnia wszystkie kryteria do zastosowania zwolnienia podatkowego, przez co brak jest obowiązku zapłaty podatku dochodowego od umorzonej kwoty.
Odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie należności niepodlegających opodatkowaniu są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kredytu konsolidacyjnego może korzystać ze zwolnienia podatkowego tylko w tej części, która odpowiada kwocie spłaconego kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na cele mieszkaniowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeśli spełnione są wszystkie warunki tego rozporządzenia.
Wypłacona przez bank kwota w ramach ugody pozasądowej z kredytobiorcą nie stanowi przychodu opodatkowanego pod PIT, o ile stanowi jedynie zwrot niesłusznie pobranego świadczenia bez przysporzenia majątkowego powyżej "przyrost" kapitałowo-odsetkowy.
Zwrot nadpłaty kredytu hipotecznego oraz wypłata kwoty dodatkowej w ramach ugody z bankiem, które stanowią zwrot wcześniej wpłaconych środków, nie powodują powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Przelewy z konta syna na konto matki, będącej jego kuratorem, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, gdyż nie spełniają przesłanek umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a są jedynie czynnością techniczną o celu inwestycyjnym dla syna.
Zwrot świadczenia głównego oraz kosztów procesu otrzymane przez kredytobiorców w drodze ugody z bankiem nie stanowią ich przychodu podatkowego, a odsetki od tych kwot są zwolnione z opodatkowania, jeśli są naliczane od zwrotu niepowodującego przysporzenia podatkowego.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu pożyczki hipotecznej w 2024 r. nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia MF z 11 marca 2022 r., gdyż zaniechanie to nie dotyczy pożyczek hipotecznych umorzonych przed 1 stycznia 2025 r.
X Sp. z o.o. jest uprawniona do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 10% od odsetek przekazywanych do Banku 2 zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska-Japonia, gdy Bank 2 jest rzeczywistym właścicielem odsetek.
Płatnik wypłacając odsetki na rzecz Banku 2, działającego jako rzeczywisty właściciel, ma prawo zastosować 10% stawkę WHT na podstawie art. 11 ust. 2 Umowy PL-JP, przy spełnieniu warunków należytej staranności i dokumentacji rezydencji.
Płatnik, wypłacając odsetki przypadające Bankowi 2, który jest rezydentem japońskim i rzeczywistym właścicielem odsetek, jest uprawniony do pobrania 10% WHT na podstawie UPO PL-JP, przy zachowaniu należytej staranności oraz posiadaniu stosownego certyfikatu rezydencji.
Rzeczywistym właścicielem odsetek wobec umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest Bank 2 jako rezydent Japonii, co uzasadnia pobranie 10% podatku u źródła na podstawie UPO PL-JP. Wnioskodawca, jako płatnik, jest zobowiązany do wykazania należytej staranności oraz posiadania certyfikatu rezydencji.