Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup autobusu niskoemisyjnego, albowiem nabycie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z uwagi na realizację zadań o charakterze nieodpłatnym i publicznym, które nie generują czynności opodatkowanych. Udział w działaniach wskazanych w ramach projektu nie skutkuje możliwością obniżenia kwoty podatku należnego.
Wniesienie aportu przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki kapitałowej w postaci autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą technologiczną, przenoszące prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Związkowi Gmin przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup niskoemisyjnych autobusów CNG, jeżeli autobusy są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, jak odpłatna dzierżawa, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wniesienie aportem nieruchomości i autobusów do spółki prawa handlowego, w ramach odpłatnej dostawy towarów. W przypadku spełnienia przesłanek do wyłączenia fakultatywnego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, a także zasady art. 86, wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przedmiot aportu jest używany do działalności opodatkowanej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych oraz ładowarki, gdyż są one wykorzystywane do realizowania zadań własnych w zakresie transportu zbiorowego, które nie stanowią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Działalność gminy w zakresie miejskiego transportu publicznego, oceniana w kontekście zadań statutowych, stanowi działalność gospodarczą uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego z tytułu projektów inwestycyjnych, bez obowiązku stosowania prewspółczynnika, jeśli działania te mieszczą się w zakresie usług cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem dóbr wykorzystywanych do działalności opodatkowanej na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak dzierżawa, spełniających warunki czynności opodatkowanej.
Miasto ma prawo do odliczenia VAT naliczonego dla inwestycji związanych z działalnością opodatkowaną, jak zakup autobusów zeroemisyjnych, ale brak takiego prawa dla inwestycji nieopodatkowanych, jak budowa dróg rowerowych, realizujących zadania publiczne.
Wynagrodzenie z tytułu wynajmu autobusów pasażerskich spółce ukraińskiej stanowi należności licencyjne i podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła na Ukrainie zgodnie z przepisami konwencji polsko-ukraińskiej oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
Czynność wniesienia aportu Autobusów i Stacji ładowania do Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełniono przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość nominalna udziałów otrzymanych w zamian za aport, obliczana jako wartość netto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.
Obowiązek ewidencjonowania usług okazjonalnego przewozu osób wykonywanych autobusem lub busem za pomocą kas fiskalnych specjalnych.
Odliczenie w całości podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną udostępnionych nieodpłatnie Spółce.
Brak opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia Spółce nabytych w ramach realizacji Projektu autobusów i urządzeń, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu.
Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu autobusów hybrydowych oraz zakupu autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania.
Uznanie dzierżawy autobusów za czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup autobusów i ładowarek.
Uznanie aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki. Podstawa opodatkowania dla aportu autobusów.
Zwolnienie przedmiotowe dochodów Placówek oświatowych (szkoły/przedszkola).
Brak podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT opłat otrzymanych przez Gminę od przewoźników za korzystanie z przystanków autobusowych oraz dokumentowanie ww. czynności.
Gmina ma możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego przy zakupie autobusu wraz z ładowarką dla przewozu mieszkańców.
Podatek od towarów i usług w zakresie: uznania świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki usługi odpłatnego udostępniania autobusów na podstawie umów dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku oraz prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup autobusów.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zakup autobusów zeroemisyjnych oraz brak opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia Spółce sp. z o.o. autobusów zeroemisyjnych.