Sprzedaż w drodze zamiany nieruchomości gruntowych nr 1 i 2, będących własnością Skarbu Państwa, przy braku wzajemnych dopłat, podlega opodatkowaniu VAT, przy czym podatnikiem jest Powiat reprezentujący Skarb Państwa. Transakcja ta nie korzysta ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o VAT.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu zamiany nieruchomości jest wartość nieruchomości otrzymanej przez podatnika pomniejszona o kwotę należnego podatku, natomiast dodatkowe świadczenia o charakterze odszkodowania nie podlegają opodatkowaniu VAT jako brakujące wynagrodzenie za dostawę towarów.
Przychód uzyskany z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę publiczną, nabytej przed ponad dwoma laty oraz za cenę równą lub wyższą niż 50% wysokości odszkodowania, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
The capital gain arising from voluntary redemption of shares obtained through bond conversion should be classified as income from capital under Article 17(1)(6)(a) of the Personal Income Tax Act, taxable at 19%, with the cost basis defined by Article 23(1)(38).
W transakcjach zamiany nieruchomości między podmiotami publicznymi, jeśli nie dokonywana jest dopłata, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość niższej z nieruchomości pomniejszona o kwotę VAT.
W przypadku nabycia działek stanowiących tereny niezabudowane objęte planem zagospodarowania przestrzennego, które przewidują je jako tereny leśne, transakcje te korzystają ze zwolnienia z VAT. W takich okolicznościach nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
Dostawa działki nr (...) na rzecz Nadleśnictwa w drodze zamiany na mocy Specustawy, jako teren niezabudowany inny niż budowlany, jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, wyłączając prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Nadleśnictwo zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 tejże ustawy.
Podstawą opodatkowania VAT przy zamianie nieruchomości bez dopłat jest wartość niższej nieruchomości, pomniejszona o VAT, zgodnie z art. 29a ustawy o VAT.
Jeżeli dostawa terenów niezabudowanych nie spełnia wymogów zwolnienia z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie takich terenów nie przysługuje, gdy transakcje są objęte zwolnieniem. Stosowanie proporcji wg art. 86 ust. 2a nie znosi tego ograniczenia.
Zawarcie umowy dożywocia nie pozbawia podatnika prawa do ulgi mieszkaniowej przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 131 updof ani nie powoduje obowiązku zapłaty podatku, gdyż umowa ta nie pozwala na określenie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w sposób przewidziany w art. 19 updof.
Dostawa niezabudowanych działek leśnych nabytych od Gminy jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji, beneficjent zwolnienia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem tych działek, co wyklucza prawo do pełnego odliczenia podatku poprzez prewspółczynnik, gdyż dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT.
Dostawa działek nr 2 oraz 1 przez Gminę, mimo ich przeznaczenia pod tereny lasów, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, z uwagi na obecność na nimi linii elektroenergetycznych, co kwalifikuje je jako tereny zabudowane.
Zwolnieniu od podatku VAT podlegają dostawy nieruchomości gruntowych niezabudowanych innych niż budowlane, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku powiązania nabycia z działalnością mieszaną, nie należy stosować prewspółczynnika, jeśli dostawa jest zwolniona z VAT.
Zamiana nieruchomości niezabudowanych będących własnością Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnikiem VAT jest Powiat. Nieruchomości uznane jako tereny budowlane nie korzystają ze zwolnienia podatkowego. Podstawą opodatkowania jest wartość nieruchomości otrzymanych w zamian.
Dostawa gruntu leśnego niezabudowanego w ramach zamiany, niekwalifikująca się jako teren budowlany, korzysta ze zwolnienia od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu takiej transakcji.
Zamiana nieruchomości dokonana przed upływem pięciu lat od jej nabycia skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o PIT, przy czym przychodem jest wartość zbywanej nieruchomości wyrażona w umowie zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, a nie wartość zakupu zastępowanej nieruchomości.
W przypadku zamiany działek uzbrojonych przez Gminę na rzecz Skarbu Państwa, transakcja podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość brutto nieruchomości Skarbu Państwa pomniejszona o VAT, gdy nie występują wzajemne dopłaty.
Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w transakcji zamiany nieruchomości obejmuje całą wartość nieruchomości wyrażoną jako kwota brutto, bez pomniejszenia o podatek VAT, co oznacza, iż wartość wskazana w operacie szacunkowym jest pełnym wynagrodzeniem za czynność zamiany.
Sprzedaż nieruchomości zamiennej, otrzymanej w ramach odszkodowania za wywłaszczenie, dokonana przed upływem pięciu lat od jej nabycia, stanowi źródło przychodu podatkowego zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przykładowe dochody z takiej sprzedaży podlegają opodatkowaniu na mocy art. 30e tejże ustawy.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.
Skutki podatkowe zamiany mieszkania nabytego w 2019 r. do majątku wspólnego małżonków, które po rozwodzie i podziale majątku stało się własnością Wnioskodawcy.
Odpłatne zbycie nieruchomości nabytej w spadku oraz koszty uzyskania przychodu.