Spółka utworzona przez województwo, realizując zadania publiczne powierzone na mocy prawa, nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana jej rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za opodatkowane świadczenie usług, tym samym nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Działania spółki są klasyfikowane w świetle działań organów władzy publicznej niebędących podatnikami
Odpłatne udostępnianie świetlic przez Gminę, stanowiące działalność gospodarczą, podlega opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków poprzez zastosowanie proporcji zgodnej z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i na podstawie danych jednostki budżetowej.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując zadanie usunięcia nielegalnych odpadów niebezpiecznych, nie występuje jako podatnik VAT, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych wydatków. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi o niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W zakresie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane czynności nie stanowią działalności gospodarczej ani nie są związane z opodatkowaną aktywnością.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków związanych z montażem automatycznej toalety kontenerowej, wykorzystywanej do czynności opodatkowanych VAT, zaś brak tego prawa przysługuje od innych wydatków dotyczących inwestycji publicznych nieodpłatnie udostępnianych.
Gmina nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z inwestycją w infrastrukturę rekreacyjną, gdyż działania te odbywają się w zakresie zadań własnych Gminy i nie stanowią działalności opodatkowanej VAT.
Gmina, jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne z zakresu infrastruktury, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących inwestycje niebiznesowe, które nie służą czynnościom opodatkowanym, co wynika z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z adaptacją na mieszkania wspomagane w ramach zadań własnych, które nie są działalnością gospodarczą. Jednakże, przysługuje jej częściowe odliczenie VAT od wydatków na OZE, realizowane w ramach działalności prosumenta, z zastosowaniem prewspółczynnika.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizując zadania własne o charakterze publicznym niepodlegające opodatkowaniu, nie mają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabyć związanych z niewykorzystywanymi do czynności opodatkowanych inwestycjami.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na projekty edukacyjne, jeśli wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, realizowanymi w ramach działalności gospodarczej.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje Gminie jedynie w odniesieniu do wydatków na instalacje fotowoltaiczne, wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Pozostałe wydatki, wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach przebudowy majątku, stanowiące zadanie publiczne i niegenerujące przychodu, nie podlegają opodatkowaniu VAT, a brak związku z czynnościami opodatkowanymi wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Działania gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie uprawniają do odliczenia podatku VAT ani nie powodują obowiązku opodatkowania VAT otrzymanego dofinansowania.
Gmina, realizując zadania przebudowy zbiorników retencyjnych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, lecz do zadań publicznych, które nie mieszczą się w definicji działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za towary i usługi, jeśli zakupione są na cele realizacji zadań publicznoprawnych, niegenerujących przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Dla uzyskania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego niezbędny jest związek nabyć z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT; w przypadku niekomercyjnej inwestycji publicznej, realizowanej w ramach zadań własnych gminy, taki związek nie występuje, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na projekt wdrożenia e-usług, gdyż wydatki te nie są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą, lecz z realizacją zadań publicznych.
Wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie planu ogólnego, stanowiącego akt prawa miejscowego, nie mają bezpośredniego związku z działalnością opodatkowaną VAT, zatem nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nabywane towary i usługi w ramach projektu z e-usługami są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, albowiem nie zachodzi związek z czynnościami opodatkowanymi.