Choć zasadniczo to na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikowi odzieży roboczej czy narzędzi niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracownik, w związku ze świadczoną pracą, wykorzystywał własną odzież czy własne narzędzia, a pracodawca wypłacał mu z tego tytułu ekwiwalent. Stosowny ekwiwalent pracodawca musi wypłacić także wówczas, gdy
2 stycznia 2016 r. zmieniły się przepisy regulujące zasady zwolnienia od pracy w celu opieki nad zdrowym dzieckiem. Zwolnienie to jest obecnie udzielane w dniach albo w godzinach. O sposobie wykorzystania zwolnienia w danym roku kalendarzowym decyduje pracownik.
Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik?
Jesteśmy pracodawcą sektora prywatnego. Według obowiązującego w naszej firmie regulaminu płacowego pracownicy dostają nagrody jubileuszowe co 5 lat - pierwszą po przepracowaniu 5 lat w wysokości 100% wynagrodzenia, a następne zwiększane o 50% wynagrodzenia - po upływie kolejnych 5-letnich okresów. Jednemu z pracowników źle policzyliśmy w zeszłym roku staż uprawniający do wypłaty nagrody: pierwsze 5
Nasza pracownica jest w ciąży, na potwierdzenie czego przedłożyła nam zaświadczenie lekarskie. Na początku listopada br. pracownica w godzinach pracy była na badaniach lekarskich w związku z ciążą. Jak obliczyć przysługujące jej wynagrodzenie za ten czas, jeżeli była nieobecna tylko przez część dnia?
28 stycznia 2011 r. jednemu z naszych pracowników wręczyliśmy wypowiedzenie. Był on zatrudniony na pełny etat na umowę na czas nieokreślony w podstawowym systemie czasu pracy. Umowa uległa rozwiązaniu 28 lutego br. (jednomiesięczny okres wypowiedzenia). Pracownik odwołał się do sądu pracy, który uznał wypowiedzenie za bezzasadne, i w lipcu br. został przywrócony do pracy. Na zajmowanym przez pracownika
W sierpniu br. przejęliśmy spółkę, w której jest zatrudnionych 15 pracowników. W związku z tym nie został stworzony dla nich fundusz socjalny. W naszej firmie jest utworzony ZFŚS. We wrześniu będziemy przekazywać na fundusz II ratę odpisów na działalność socjalną. Czy pracownicy przejętej spółki mają prawo do świadczeń z ZFŚS? Czy w związku z przejęciem musimy zwiększyć kwotę odpisów na fundusz, uwzględniając
Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym. Podpowiadamy, czym się kierować przy zatrudnieniu pracownika na sezon, aby ograniczyć koszty i nie narazić się na zarzuty organów