Porady i artykuły

Artykuł aktualny
11.01.2023 Ubezpieczenia

Firmy, które wdrożyły PPK, zostały objęte dodatkowymi obowiązkami związanymi z autozapisem do tego programu. W związku z tym będą musiały powiadomić osoby które zrezygnowały z uczestnictwa w PPK, że ponownie zostaną one automatycznie zapisane do programu, chyba że po raz kolejny złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. Dotychczas złożone deklaracje stracą bowiem ważność 28 lutego 2023

Artykuł aktualny
12.07.2022 Ubezpieczenia

Pracodawca, który przejmuje pracowników innego podmiotu, zawiera - w terminie 7 dni - w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK. Jeśli podmiot przejmujący nie prowadzi PPK, jest zobowiązany go utworzyć - zawrzeć umowę o zarządzanie PPK i umożliwić osobom zatrudnionym oszczędzanie na ogólnych zasadach wynikających z ustawy o PPK. W sytuacji jednak gdy podmiot przejmujący prowadzi PPE, a nie

Artykuł aktualny
27.05.2022 Ubezpieczenia

Nowelizacja ustawy o PPK wprowadziła korzystne zmiany dotyczące m.in. obowiązków podmiotów zatrudniających związanych z administrowaniem tego programu, a także zmiany dotyczące samych uczestników PPK. Przepisy budzące dotychczas wątpliwości zostały doprecyzowane. Ponadto pracownikom umożliwiono wcześniejsze przystąpienie do PPK, tj. już po 14 dniach zatrudnienia. Zmieniono zasady zwrotu wpłat nienależnie

Artykuł aktualny
17.05.2022 Ubezpieczenia

Od 4 czerwca 2022 r. obowiązują zmiany w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych. Nowe regulacje nie zmieniają istoty dotychczasowych rozwiązań. Mają natomiast za zadanie uprościć oraz doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy. Nowelizacja dopuszcza możliwość wcześniejszego zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej. Nakłada też obowiązek przekazania na żądanie PFR

Artykuł nieaktualny
28.05.2021 Ubezpieczenia

Pracownicze plany kapitałowe stały się z początkiem 2021 r. faktem we wszystkich grupach podmiotów zatrudniających. Zawarto umowy o zarządzanie PPK, dotychczas zatrudnione osoby zostały objęte umowami o prowadzenie PPK. Nie zakończyło to problemów dotyczących realizacji obowiązków wynikających z ustawy o PPK. W zgłaszanych do redakcji pytaniach najczęściej pojawiają się kwestie związane z: deklaracjami

Artykuł nieaktualny
12.03.2021 Ubezpieczenia

Podmioty zatrudniające od 1 do 19 osób, a także pozostałe firmy, które dotychczas nie utworzyły PPK, muszą w najbliższym czasie zawrzeć dwie kluczowe dla tego systemu umowy - o zarządzanie PPK oraz o prowadzenie PPK. Mikroprzedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa), u których żadna z osób zatrudnionych nie będzie chciała uczestniczyć w PPK, są z tego obowiązku zwolnieni. W przypadku odwołania deklaracji

Artykuł nieaktualny
15.02.2021 Ubezpieczenia

1 stycznia 2021 r. przepisami ustawy o PPK objęte zostały dwie ostatnie grupy podmiotów zatrudniających - jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty zatrudniające, tzn. te, które wcześniej nie zostały jeszcze włączone do systemu PPK. Podmioty zatrudniające z sektora finansów publicznych muszą najpóźniej 26 marca 2021 r. zawrzeć umowy o zarządzanie PPK, a najpóźniej 10 kwietnia 2021

Artykuł

W 2021 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło. W 2021 r. również kolejne grupy pracodawców (zatrudniających mniej niż 20 osób oraz ze sfery budżetowej) będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.

Artykuł

Pracownicze plany kapitałowe (dalej również jako PPK) funkcjonują od 2019 r. Podmioty zatrudniające wchodzą w obowiązek ich tworzenia etapami. Większość z nich już wdrożyła PPK lub właśnie to robi. W trakcie tego procesu pojawia się wiele wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o zasady samego wdrożenia PPK, stosowania ustawowych terminów, ustalania uprawnionych do oszczędzania w PPK czy też naliczania

Artykuł
27.01.2020 Ubezpieczenia

Pracodawca zatrudniający nową osobę musi obecnie pamiętać nie tylko o wypełnieniu obowiązków m.in. z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych czy podatków. Nowe obowiązki zostały na niego nałożone także ze względu na wprowadzony system oszczędzania w ramach pracowniczych planów kapitałowych. System PPK ma charakter powszechny, dlatego pracodawca musi zweryfikować, czy zatrudniana przez niego osoba