Uzyskiwanie przychodów z tytułu umowy dzierżawy, stanowiących dominującą część przychodów, nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, pod warunkiem spełnienia wymagań art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych związanej z dostawą towarów należy rozliczać w momencie jej dokonania, a nie w momencie otrzymania, jeżeli strony traktują ją jako przedpłatę na poczet przyszłej dostawy.
Równowartość podatku od nieruchomości, zwracana wydzierżawiającemu przez dzierżawcę zgodnie z zapisami umowy dzierżawy, nie stanowi przysporzenia majątkowego i nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Odpłatne udostępnienie infrastruktury wodociągowej w formie dzierżawy stanowi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, przy czym Gmina może odliczyć pełną kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem, że infrastruktura będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych.
Kwota zwrotu podatku od nieruchomości otrzymana od dzierżawcy, jako zobowiązanego w umowie do jego pokrycia, nie stanowi przychodu podatkowego wydzierżawiającego. Wyłącznie otrzymany czynsz dzierżawy jest przychodem opodatkowanym ryczałtem ewidencjonowanym.
Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych moment powstania przychodu z tytułu czynszu dzierżawnego przypada na koniec okresu rozliczeniowego wynikającego z umowy, nie zaś na datę wystawienia faktury, o ile umowa przewiduje rozliczenia w takich okresach. Dla opłat dodatkowych przychód rozpoznaje się z chwilą wystawienia faktury zgodnie z zasadą wynikającą z art. 12 ust. 3a Ustawy o CIT.
Sprzedaż działki gruntu oznaczonej jako dzierżawa, zabudowanej przez dzierżawcę, podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa terenu budowlanego, z podstawą opodatkowania wyłącznie w postaci wartości gruntu, z pominięciem nakładów budowlanych dzierżawcy, które stanowią jego ekonomiczną własność.
Czynsz inicjalny, jako koszt pośredni, winien być rozliczany jednorazowo w momencie jego poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, natomiast czynsz dzierżawny stanowi koszt potrącalny na bieżąco jako koszt ogólnego działania zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Gmina ma prawo do odliczenia pełnego podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedsięwzięcia, przeznaczonego do oddania w dzierżawę na warunkach rynkowych, ponieważ całość inwestycji będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dzierżawa przez Gminę infrastruktury, będącej przedmiotem inwestycji, na rzecz podmiotu zewnętrznego stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą z ustawowego zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tą infrastrukturą.
Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz nakładów na nieruchomości stanowi dochód z ukrytych zysków podlegający opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Sprzedaż nieruchomości niezabudowanej przez osoby fizyczne, przy dokonaniu działań zbliżonych do profesjonalnego obrotu nieruchomościami, stanowi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż spełnia kryteria przewidziane w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Miasto ma prawo do odliczenia VAT naliczonego dla inwestycji związanych z działalnością opodatkowaną, jak zakup autobusów zeroemisyjnych, ale brak takiego prawa dla inwestycji nieopodatkowanych, jak budowa dróg rowerowych, realizujących zadania publiczne.
Prawo do korekty podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia towarów i usług jest uzależnione od wykazania ich bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie może zastąpić tego związku przyszłym zamiarem wykorzystania inwestycji na cele opodatkowane. Brak spełnienia ustawowych przesłanek wyklucza możliwość korekty.
Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji wodociągowej, ponieważ działa jako czynny podatnik VAT przy wykonywaniu czynności dzierżawy, traktowanych jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT, co spełnia warunki przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.
Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży niezabudowanej działki, bez uwzględnienia zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Uznanie planowanej dostawy nieruchomości na rzecz dzierżawcy za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku i ustalenie podstawy opodatkowania planowanej dostawy nieruchomości.
Prawo do odliczenia podatku w sytuacji wystawienia faktury na oboje małżonków.
Skutki podatkowe związane z transakcją sprzedaży udziałów w Nieruchomości.
Uznanie odpłatnego udostępniania infrastruktury Spółce za odpłatne świadczenie usług oraz prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji na terenie Gminy.
Uznanie czynności rozliczenia nakładów inwestycyjnych jako świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego na wystawionej przez dzierżawcę fakturze tytułem rozliczenia nakładów inwestycyjnych.
Uznanie czynności rozliczenia Nakładów inwestycyjnych jako świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego ujętego na wystawionej przez Dzierżawcę fakturze tytułem rozliczenia Nakładów inwestycyjnych.
Moment powstania obowiązku podatkowego i obowiązek wystawienia faktury w związku z bezumownym korzystaniem z przedmiotu dzierżawy.