Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie Sali przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem sali, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie Sali gimnastycznej przez Gminę jako działalność gospodarczą stanowi czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, jednak pre-współczynnik czasowy nie odpowiada specyfice jej działalności, co nie uprawnia do jego stosowania w odliczeniu podatku.
Gmina A. nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od inwestycji realizowanej w ramach rozbudowy Domu Zdrojowego, gdyż przekazana nieodpłatnie infrastruktura będzie wykorzystywana przez Centrum Kultury, a wydatki nie są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną Gminy.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Odpłatne udostępnianie hali sportowej gminy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, która nie korzysta ze zwolnienia podatkowego; natomiast prewspółczynnik czasowy obliczania proporcji nie jest uznany za bardziej obiektywny niż metoda określona w rozporządzeniu, wobec czego gmina powinna zastosować proporcję według art. 86 ustawy o VAT i rozporządzenia.
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego z faktur za zakupy pojazdów dla OSP, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi, lecz służą wyłącznie do wykonywania zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury ciepłowniczej przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, gdyż realizowane jest w ramach zadań publicznoprawnych Gminy, nie związanych z działalnością gospodarczą. Brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na tę infrastrukturę.
Odpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej przez gminę na rzecz osób trzecich i spółki zależnej stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia, przy czym gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z obiektem.
Dzierżawa infrastruktury przez gminę, będąc odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją wykorzystywaną wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania korzystającego z dofinansowania unijnego są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dzierżawa nieruchomości przez gminę, jako zarejestrowanego podatnika VAT, na podstawie umowy cywilnoprawnej, podlega opodatkowaniu VAT, dając prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych, przy braku negatywnych przesłanek z art. 88 ustawy o VAT.
Koszty związane z urządzeniami ładującymi dla pojazdów elektrycznych stanowią wydatki związane z użytkowaniem pojazdów, objęte ograniczeniem odliczenia VAT do 50%, podczas gdy ich nieodpłatne udostępnienie pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile głównym celem tej czynności jest realizacja interesów gospodarczych spółki.
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej, jako czynność publicznoprawna, nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Zwrot kosztów ładowania pojazdów służbowych oraz udostępnianie urządzeń ładujących pracownikom nie generuje po ich stronie przychodu do opodatkowania, w świetle art. 12 ust. 2a ustawy o PIT, z uwagi na nieodpłatny charakter zwrotu kosztów użytkowania pojazdów oraz interes służbowy udostępnienia urządzeń.
Odpłatne udostępnianie świetlicy wiejskiej z zapleczem szatniowo-sportowym przez gminę będzie działalnością gospodarczą objętą podatkiem VAT, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż czynności te nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
Nieodpłatne udostępnienie mieszkania pracownikowi przez spółkę nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli realizuje cele gospodarcze spółki, umożliwiając jej zatrudnienie kluczowego pracownika; jednakże spółka nie ma prawa do odliczenia VAT z faktur zakupu najmu, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Opłata za dożywotnie korzystanie z serwisu jako koszt uzyskania przychodu.
Uznanie odpłatnego udostępnienia Hali na rzecz GOK powstałej w wyniku realizacji Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację przedmiotowej Inwestycji.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia obiektu przez Gminę. Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia na rzecz Instytucji kultury wyposażenia zakupionego w ramach projektu oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.
Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu świadczenia usługi dostępu do bazy danych w formie Oprogramowania, o której mowa we wniosku, będzie powstawał zgodnie z treścią przepisu art. 19a ust. 3 Ustawy o VAT, czyli z końcem kwartalnego okresu rozliczeniowego, a w pierwszym okresie z końcem 6-miesięcznego okresu (a więc z końcem czerwca 2024 r.).