Zapewnienie pracownikowi oddelegowanemu przez pracodawcę bezpłatnego zakwaterowania oraz zwrotu kosztów powrotu do kraju stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, co nakłada obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Rekompensata wypłacana operatorowi lokalnego transportu publicznego nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie wywiera bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, co zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza ją z podstawy opodatkowania VAT.
Usługi transportu publicznego świadczone w ramach umowy z Miastem nie stanowią odpłatnego świadczenia usług na rzecz Miasta w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a otrzymywana rekompensata nie podlega VAT jako element wynagrodzenia, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Świadczenia ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników mobilnych w postaci kosztów noclegów i transportu, związane z ich obowiązkami służbowymi, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, i tym samym nie generują obowiązku płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie pracodawcy.
Gmina, realizując zadania w zakresie infrastruktury drogowej w ramach przynależnych jej uprawnień władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z tymi zadaniami.
Zryczałtowana rekompensata, przyznawana operatorowi publicznego transportu zbiorowego na podstawie wozokilometrów, służąca pokryciu strat bez bezpośredniego wpływu na cenę usługi, nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT, a tym samym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Transakcja spełniająca przesłanki art. 9 ustawy o VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, skutkuje obowiązkiem Spółki do jego rozpoznania i opodatkowania w Polsce, z jednoczesnym brakiem prawa do odliczenia VAT z tytułu importu, jaka to transakcja nie kreuje obowiązku dla importera w Polsce.
Świadczenia pracodawcy w postaci bezpłatnego zakwaterowania i zwrotu kosztów transportu dla oddelegowanych pracowników stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, jeżeli przynoszą pracownikowi wymierną korzyść, są świadczone za zgodą pracownika i można je skonkretyzować pod względem wartości i przypisania osobistego.
Rekompensata uzyskiwana przez Spółkę od Miasta z tytułu świadczenia usług transportu zbiorowego nie stanowi elementu podstawy opodatkowania w VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę tych usług, będąc przeznaczona na pokrycie ogólnych kosztów działalności publicznej przewoźnika.
Usługi związane z nieruchomościami oraz obsługą wydarzenia w Rumunii, w tym ochrona i catering, podlegają opodatkowaniu w Rumunii. Usługi niematerialne, takie jak doradztwo i wynajem sprzętu, związane z polską siedzibą podatnika, są opodatkowane w Polsce na zasadach ogólnych zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.
Opłaty za przestoje w transporcie stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, umożliwiając odliczenie VAT naliczonego. Obciążanie kontrahentów kosztami przestojów stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Spółka świadcząca usługi transportu międzynarodowego nie jest uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% bez posiadania potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy dokumentu, z którego jednoznacznie wynika wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Udzielenie przez pośrednika w przewozie osób rabatu partnerowi udzielającemu zniżki dla pasażera, uwzględnionego na fakturze VAT, uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu cyklicznych opłat serwisowych, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 lub ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Rekompensata wypłacana przez gminę Zakładowi Komunalnemu sp. z o.o. na pokrycie strat z tytułu publicznego transportu zbiorowego nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest związana z ceną usługi i nie stanowi świadczenia wzajemnego w rozumieniu art. 73 dyrektywy VAT.
Rekompensaty otrzymywane przez spółki komunalne od gmin z tytułu realizacji powierzonych zadań własnych, które pozostają w bezpośrednim związku z wykonywanymi usługami, stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako wynagrodzenie za świadczenie tych usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Miastu przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT poniesionego na wydatki infrastruktury autobusowej, jako że służą one celom opodatkowanym VAT, a nieodpłatne przejazdy towarzyszą działalności gospodarczej prowadzonej przez Miasto i nie prowadzą do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.
Rekompensata przyznawana spółce przez jednostkę samorządu terytorialnego, mająca na celu pokrycie strat z usług publicznego transportu, oraz środki na podwyższenie kapitału zakładowego, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, jako że nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.
Rekompensata otrzymywana przez podatnika jako wyrównanie wyniku finansowego netto do poziomu poniesionych kosztów plus tzw. rozsądny zysk nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę na zakwaterowanie i transport pracowników oddelegowanych stanowi przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, z możliwością częściowego zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 500 zł miesięcznie.
Obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych środków transportu powstaje w momencie wystawienia faktury przez dostawcę, niezależnie od fizycznego posiadania towaru, a podatek VAT należy wpłacić oraz złożyć deklarację VAT-23 w ciągu 14 dni od tej daty.
Rekompensata otrzymywana przez operatora publicznego transportu zbiorowego od organizatora nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę usług świadczonych pasażerom i nie jest subwencją związaną bezpośrednio z ceną w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym, osiągający dochody z pracy najemnej na jednostkach pływających w transporcie międzynarodowym zarządzanych przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Singapurze, ma prawo do metody proporcjonalnego odliczenia oraz pełnego skorzystania z ulgi abolicyjnej, niezależnie od zwolnienia od opodatkowania w Singapurze.
Rekompensata otrzymana przez spółkę za usługi przewozowe od organu samorządowego, mająca na celu pokrycie strat i niewpływająca bezpośrednio na cenę usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i nie jest objęta obowiązkiem podatkowym w VAT.