Podatnicy dokonujący odrębnych inwestycji termomodernizacyjnych w różnych latach mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem spełnienia kryteriów ustawowych, przy czym łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć 53 000 zł dla danej osoby bez względu na liczbę inwestycji.
Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Organ podatkowy potwierdził, że jednostka samorządu terytorialnego posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji realizowanej w ramach obowiązków własnych, stosując przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia, przy równoczesnym zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od kosztów inwestycji, gdy prewspółczynnik wynosi poniżej 2% i uznawany jest za 0%.
Gmina, jako podatnik, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z termomodernizacją, gdyż wydatki te służą czynnościom opodatkowanym. Odrębne przypisanie do czynności opodatkowanych powinno być dokonywane przy użyciu prewspółczynnika i proporcji, z poszanowaniem regulacji ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, wyłącznie w zakresie czynności podlegających VAT (opodatkowanych lub zwolnionych), z wyłączeniem spoza regulacji podatku VAT.
Nie jest możliwe odliczenie podatku VAT przez Gminę w przypadku realizacji instalacji fotowoltaicznych, gdy proporcja wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie przekracza 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT; wyjątek stanowi sytuacja, gdy działalność opodatkowana w Ośrodku Sportu i Rekreacji pozwala na częściowe odliczenie proporcjonalne.
Gmina, realizując inwestycję termomodernizacji Szkoły, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż wydatki te związane są jedynie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co uniemożliwia zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Wydatki poniesione na zakup materiałów do budowy nowego dachu nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dotyczą rozbudowy, a nie docieplenia dachu rozumianego jako przegroda budowlana.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki związane z realizowanym projektem są przeznaczane na czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Podatnikowi będącemu jednostką samorządu terytorialnego przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na inwestycje wykorzystywane do działalności opodatkowanej, o ile zastosuje metodę określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a wydatki te mogą być przypisane bezpośrednio do czynności opodatkowanych.
Gminie A przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu termomodernizacji szkół, z zastosowaniem prewspółczynnika dla każdej jednostki, w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami wykorzystywanymi do działalności mieszanej, pod warunkiem spełnienia warunków proporcjonalnego wykorzystania, jednakże mogą one zdecydować o niekorzystaniu z tego prawa przy wskaźniku poniżej 2%.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na termomodernizację budynku i działania proekologiczne, ponieważ działania te nie są opodatkowane VAT. Natomiast częściowe prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację odnawialnych źródeł energii przysługuje przy zastosowaniu prewspółczynnika, gdyż ich wykorzystanie obejmuje zarówno czynności opodatkowane, jak i nieopodatkowane.
Podatnik będący współmałżonkiem w ustroju wspólności majątkowej jest uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o PIT, pomimo braku wpisu współwłasności w księdze wieczystej, o ile spełnia pozostałe wymogi formalne.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku nowo budowanego budynku mieszkalnego, ponieważ ulga odnosi się wyłącznie do istniejących budynków mieszkalnych, w których modernizacja prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię, a nie do prac wykończeniowych w trakcie budowy.
Pre-współczynnik wyliczony poniżej 2% pozwala Gminie na przyjęcie, iż wynosi on 0%, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków z tym związanych.
Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje w zakresie faktycznie poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną i magazyn energii, niezależnie od braku decyzji odbioru budynku, pod warunkiem wykazania ich w odpowiednim zeznaniu podatkowym.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą odliczyć VAT naliczony w procesie centralizacji VAT, jednak jedynie w zakresie proporcjonalnym do wykorzystania nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej. Jeśli proporcja wydatków przeznaczonych na działalność opodatkowaną względem ogólnych wydatków nie przekracza 2%, prawo do odliczenia nie przysługuje.
Wydatki na wymianę pokrycia dachowego, konstrukcji dachu oraz membrany przez właściciela budynku mieszkalnego nie stanowią podstawy do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie są objęte katalogiem wydatków kwalifikujących się do odliczenia.
O ile wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną nie będą możliwe do alokacji wyłącznie do działalności gospodarczej, Gmina A nie posiada prawa do odliczenia VAT, jeżeli czynności związane z jej użytkowaniem nie są opodatkowane.
Gmina jako prosument energii odnawialnej ma prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną, gdyż jej wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej kwalifikuje się jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Brak prawa do odliczenia VAT od pozostałych wydatków, gdy są wykorzystywane jedynie do czynności nieopodatkowanych.