Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, przeznaczony na spłatę kredytu hipotecznego oraz remont nowego mieszkania, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, pod warunkiem spełnienia wymagań zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 131 i 25 ustawy o PIT.
Dochody ze sprzedaży nieruchomości, wydatkowane w przewidzianym okresie na cele mieszkaniowe, mogą być zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, z wyłączeniem wydatków na zakup gotowych mebli. Jednocześnie wydatki na termomodernizację, jak montaż pompy ciepła, mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o ile nie są dofinansowane.
Zwolnieniu podatkowemu podlegają dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które zostały przeznaczone na własne cele mieszkaniowe, w tym spłatę kredytu hipotecznego, ale nie na wydatki związane z aranżacją wnętrz i zakupami sprzętów AGD, z wyjątkiem niektórych kosztów niezbędnych do funkcjonowania mieszkalnego.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości zwolniony z opodatkowania, jeżeli środki przeznaczone na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF. Spłata kredytu lub pożyczki możliwa tylko, jeśli zaciągnięta w banku/spółdzielczej kasie. Wydatki na remont mogą kwalifikować się do ulgi.
Odpłatne zbycie nieruchomości uzyskanej w wyniku działu spadku przekraczającej pierwotny udział spadkowy stanowi nabycie podlegające opodatkowaniu. Zasądzona spłata na rzecz współspadkobiercy nie jest kosztem odpłatnego zbycia. Zwolnienie z podatku dochodowego na cele mieszkaniowe dotyczy tylko określonych wydatków remontowych.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 r. i zabezpieczonego hipotecznie, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. Zwrot kosztów procesu nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż jest jedynie refundacją poniesionych kosztów.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dla projektu remontu Gminnego Ośrodka Kultury, gdyż realizowane zadanie nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W ramach tego projektu Gmina nie działa jako podatnik VAT, ponieważ nie wykonuje działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1-2 ustawy o VAT.
Odszkodowanie otrzymane za szkody w środkach trwałych może być uznane za przychód wolny od podatku, jeżeli przeznaczone zostanie na remont lub odtworzenie środka trwałego z tego samego rodzaju, w terminie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy o CIT.
Wydatki pokryte ze świadczenia interwencyjnego, niebędącego przychodem podatkowym na mocy art. 22e ust. 9 Ustawy powodziowej, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli spełniają kryteria z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przy braku wykluczenia ich na mocy art. 16 tej ustawy.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT jedynie od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną. W odniesieniu do wydatków niepowiązanych z działalnością opodatkowaną, takich jak modernizacja budynków edukacyjnych, prawa tego brak. Dla nieprzyporządkowanych wydatków stosuje się metodę proporcjonalną na podstawie przepisów podatkowych.
Darowizna środków na zakup lokalu, rozszerzenie wspólnoty majątkowej oraz wydatki konstrukcyjne i prace projektowe związane z wykończeniem lokalu mogą podlegać ulgowej kwalifikacji jako wydatki mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy pacifi podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te muszą być dokumentowane i poniesione przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego sprzedaży
Dochód ze sprzedaży nieruchomości może być zwolniony z opodatkowania, jeśli środki zostały wydatkowane na udokumentowane wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe. Faktury wystawione na małżonka oraz ogólne paragony nie stanowią dostatecznego dowodu dla skorzystania z ulgi mieszkaniowej.
Podatnik realizujący projekt związany z działalnością mieszaną, w sytuacji gdy proporcja odliczenia podatku naliczonego nie przekracza 2%, ma prawo uznać, że proporcja wynosi 0% i nie odliczać podatku naliczonego, ale prawo wyboru pozwala również na częściowe odliczenie zgodnie z wyliczoną proporcją, co nie czyni stanowiska o braku możliwości odliczenia całkowicie słusznym.
Czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na remont, gdy pomieszczenia te są czasowo wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT, o ile nie doszło do wytworzenia środka trwałego oraz upłynęło 12 miesięcy od ich oddania do użytkowania.
Środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości wydatkowane na remont mieszkania oraz spłatę kredytu mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego, z wyłączeniem wydatków na ubezpieczenia czy materiały malarskie, które nie wypełniają ustawowej definicji celów mieszkaniowych (art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy PIT).
Opłaty eksploatacyjne oraz na fundusz remontowy, pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od posiadaczy miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako sprzedaż zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy.
Dochody ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, przeznaczone na spłatę kredytu i remont domu będącego majątkiem wspólnym, uznane są za wydatki na własne cele mieszkaniowe, przy czym zwolnienie podatkowe przysługuje na postawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie kredytu mieszkaniowego na cele nabycia lokalu mieszkalnego i remontu pozostaje zwolnione z podatku, natomiast zwolnienie nie obejmuje kredytów zaciągniętych na refinansowanie poniesionych kosztów oraz kosztów okołokredytowych.
Dla uznania wydatków remontowych za poniesione na własne cele mieszkaniowe, kluczowe jest nabycie prawa własności lokalu w okresie wskazanym w art. 21 ust. 26 ustawy o PIT. W przypadku braku spełnienia tego warunku, zwolnienie z opodatkowania dochodu nie przysługuje.
W działalności międzynarodowej zakład podatkowy nie powstaje, jeśli działalność trwa krócej niż 12 miesięcy i nie spełnia kryterium stałości, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Wydatki poniesione na remont instalacji centralnego ogrzewania stanowią koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, niezwiększające wartości początkowej środków trwałych, ponieważ dotyczą jedynie odtworzenia ich pierwotnej funkcji użytkowej, a nie ich ulepszenia.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego - cele mieszkaniowe, zakup nieruchomości i remont, wydatki przed i po sprzedaży.
Ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym, zarówno wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę, jak i wydatek poniesiony bezpośrednio na rzecz Podwykonawców, stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy CIT oraz czy wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę powinien zostać uwzględniony
Brak prawa do odliczenia podatku od wydatków dotyczących realizacji inwestycji w zakresie Zadania nr 1 oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących Zadania nr 2.