Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą (w tym pod adresem zamieszkania pracownika). Powinna być świadczona przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Pracodawca może ją wprowadzić na cztery sposoby. Dwa pierwsze to akty prawa zakładowego, czyli porozumienie ze stroną związkową lub
Sejm uchwalił ostatecznie 13 stycznia 2023 r. nowelizację przewidującą wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej i kontroli trzeźwości. Nowe regulacje dostosowują przepisy do aktualnej sytuacji na rynku pracy, gdzie praca zdalna stała się czymś powszechnym. Dają też pracodawcom uprawnienia do kontroli pracowników na zawartość alkoholu i narkotyków w organizmie.
Pracodawca, u którego w zakładzie pracy nie działają związki zawodowe, musi niektóre kwestie związane z zatrudnieniem ustalać z przedstawicielami pracowników. Takie ustalenia dotyczą najczęściej funkcjonowania zfśs, wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy czy przeprowadzania zwolnień grupowych.
W ostatnim czasie ZUS nasilił kontrole umów o dzieło pod kątem ich kwalifikacji jako umów o świadczenie usług (zlecenia). Rezultatem kontroli są decyzje nakazujące odprowadzenie składek - często o wartości setek tysięcy złotych. Aby uniknąć uznania umowy o dzieło za umowę zlecenia, trzeba przede wszystkim dokładnie wskazać przedmiot umowy będący efektem wykonanej pracy.
Po zmianach obowiązujących od 23 sierpnia 2013 r. w każdym systemie czasu pracy można stosować okresy rozliczeniowe wydłużone nawet do 12 miesięcy. Jednym z warunków wprowadzenia wydłużonego okresu rozliczeniowego jest zawarcie porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Takie porozumienie powinno zawierać przede wszystkim: długość okresu rozliczeniowego, grupy pracowników
W zakresie procedury wyboru przedstawicieli pracowników, z którymi można zawrzeć porozumienie w sprawie wydłużenia okresu rozliczeniowego lub wprowadzenia ruchomego czasu pracy należy stosować zasady przyjęte u danego pracodawcy. W praktyce więc to pracodawca powinien ustalić tryb wyboru przedstawicieli pracowników.