Zatrudnianie cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Polsce jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnianie obywateli polskich. Jednak pracodawcy często decydują się na takich zatrudnienie obcokrajowców, ponieważ nie mogą pozyskać odpowiednich pracowników w Polsce. Ponadto zatrudnienie cudzoziemców spoza UE jest często opłacalne pod względem finansowym.
Nie wolno zatrudniać cudzoziemców spoza Unii Europejskiej bez dokumentu legalizującego pracę w Polsce, jeśli nie są zwolnieni z obowiązku jego posiadania. Pracodawca może zawnioskować o rejestrację oświadczenia o powierzeniu pracy albo wydanie zezwolenia na pracę lub pracę sezonową. Wybór zależy głównie od rodzaju prowadzonej przez niego działalności, obywatelstwa obcokrajowca oraz charakteru i okresu
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązują cztery opłaty za wydanie lub przedłużenie dokumentów legalizujących pracę obcokrajowców w Polsce. Najniższa z nich wynosi 30 zł, najwyższa 200 zł. Oprócz tego trzeba posługiwać się nowymi wzorami oświadczeń, wniosków, zezwoleń i informacji, aby legalnie zatrudnić w Polsce cudzoziemca spoza UE. To najważniejsze regulacje wprowadzone przez nowe rozporządzenia wykonawcze
W 2018 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad zatrudniania cudzoziemców spoza Unii Europejskiej oraz wprowadzenia jednego konta, na które będą płacone składki ZUS. Poniżej przedstawiamy wykaz najważniejszych zmian z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, które zostały uchwalone do dnia oddania niniejszej
Od 1 stycznia 2018 r. zaczną obowiązywać zmiany przepisów dotyczące zatrudniania pracowników m.in. zza wschodniej granicy Polski na podstawie tzw. procedury oświadczeniowej (oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy rejestrowane w powiatowym urzędzie pracy). Ponadto obok dotychczas obowiązujących zezwoleń na pracę zostanie wprowadzone zezwolenie na pracę sezonową. Zezwolenie to będzie wydawał starosta
Czy Wnioskodawca jako emeryt zatrudniający obywateli z Ukrainy (osoby, które nie posiadają miejsca zamieszkania na terytorium Polski) na podstawie umowy zlecenia ma obowiązek związany z obliczeniem i odprowadzeniem podatku dochodowego od umów zleceń oraz sporządzeniem stosownej informacji czy deklaracji podatkowych?
należy stwierdzić, iż kwota wypłacona pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, która została przeznaczona na zagospodarowanie nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym, a zatem Spółka nie ma obowiązku zwracania pracownikowi podatku od wypłaconej kwoty.