Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Dostawa działki w ramach wywłaszczenia za odszkodowaniem częściowo korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla terenów innych niż budowlane, a częściowo podlega opodatkowaniu VAT, przy czym podstawa opodatkowania dla części opodatkowanej VAT stanowi kwota brutto odszkodowania, co pozwala na zastosowanie klucza powierzchniowego do podziału wartości działki.
Sprzedaż nieruchomości nabytej dziedzicznie, wykorzystywanej w działalności gospodarczej jako przedmiot dzierżawy, podlega opodatkowaniu VAT, nie korzystając ze zwolnienia, a podatnikiem jest wyłącznie Sprzedająca 1. Kupujący ma prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej wyłącznie przez tę sprzedającą.
Sprzedaż nieruchomości przez komornika sądowego, w sytuacji braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, podlega opodatkowaniu VAT, gdy warunki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9-10a ustawy o VAT nie są spełnione.
Poniesione przez Gminę wydatki na sporządzenie planu ogólnego, będącego realizacją zadań publicznych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT, wyłączając tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego.
Koszty sporządzenia planu ogólnego, realizujące zadania własne gminy, nie uprawniają do odliczenia podatku VAT. Związane są głównie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co wyklucza uznanie ich za wydatki związane z działalnością opodatkowaną i uzasadnia odmowę prawa do odliczenia.
Odliczenie podatku VAT od wydatków gminy związanych z opracowaniem planu ogólnego nie jest możliwe, gdyż realizacja tego zadania ma charakter publicznoprawny, a gmina nie działa w tym zakresie jako podatnik VAT. Wydatki te nie są bezspornie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie planu ogólnego, będące częścią zadania publicznoprawnego, nie mogą stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nie wykazują bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z opracowaniem planu ogólnego, ponieważ działania związane z jego sporządzeniem stanowią realizację zadań własnych gminy, nie związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą, w tym czynnościami opodatkowanymi.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na sporządzenie planu ogólnego, gdyż wydatki te, realizowane w ramach obowiązku publicznoprawnego, nie mają związku z działalnością opodatkowaną i nie dają prawa do odliczenia podatku.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z opracowaniem planu ogólnego, gdyż działania te są realizacją zadań własnych w ramach sprawowanej funkcji władzy publicznej, nie mającej bezpośredniego ani pośredniego związku z działalnością opodatkowaną. Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wyklucza w tym przypadku status podatnika.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności te dotyczą realizacji zadań własnych o charakterze publicznoprawnym, nie związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek pośredni z działalnością gospodarczą jest niewystarczający do spełnienia warunków z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności związane z jego sporządzeniem są realizowane w ramach władztwa publicznego i nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Sprzedaż nieruchomości przez osobę fizyczną nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, kiedy nie występuje aktywność handlowa sprzedawcy wykraczająca poza zarząd majątkiem prywatnym. W takim przypadku sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT.
Sprzedaż niezabudowanej nieruchomości, przeznaczonej pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, stanowi dostawę towarów w ramach działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez możliwości zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sprzedaż niezabudowanej nieruchomości objętej miejscowym planem jako teren budowlany, przez podmiot działający w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, podlega opodatkowaniu VAT bez prawa do zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sprzedaż udziału we współwłasności działki niezabudowanej, gdzie 94,2% przeznaczono pod zabudowę, stanowi odpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT; natomiast sprzedaż części niebudowlanej jest zwolniona z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości gruntowej X przez osobę fizyczną na rzecz spółki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż sprzedawca działa jako podatnik. Transakcja nie korzysta ze zwolnienia z VAT, a nabywca nabywa prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Archidiecezja przy sprzedaży działek gruntu niezabudowanego działa w charakterze podatnika VAT, a sprzedaż ta nie korzysta ze zwolnienia z VAT, gdyż działki są terenami budowlanymi. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przeniesienia władztwa ekonomicznego nad nieruchomościami. Kupujący ma prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem, że działki będą używane do czynności opodatkowanych.
Gmina, obciążając inwestora kosztami związanymi z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie spełnia warunków działalności gospodarczej objętej VAT. Czynności te mają charakter publicznoprawny, co wyłącza Gminę z kategorii podatników VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT; a tym samym ogólny obowiązek wystawienia faktury nie znajduje tu zastosowania.
Sprzedaż niezabudowanej działki przez Gminę, której przeznaczenie uzupełniające wskazuje na możliwość infrastrukturalnej zabudowy, stanowi odpłatną dostawę towaru, podlegającą opodatkowaniu VAT, nie korzystając ze zwolnienia podatkowego dotyczącego terenów rolniczych.
Sprzedaż niezabudowanej działki, klasyfikowanej jako teren budowlany zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz decyzjami o warunkach zabudowy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Skutki podatkowe uzyskania w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej na szwedzką dochodu ze stosunku pracy, z tytułu likwidacji lokaty terminowej oraz tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego.
Dotyczy uznania za podatnika, rejestracji, opodatkowania transakcji, obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub do uzyskania zwrotu.