Nauczyciele zatrudnieni w oświatowych placówkach publicznych i niepublicznych mają prawo do następujących odpraw: ekonomicznej, emerytalno-rentowej i wojskowej. Przyczyny rozwiązania stosunku pracy mogą spowodować, że są uprawnieni do odprawy pieniężnej, bez względu na to, czy pracują etatowo w placówce publicznej czy niepublicznej. Jednak typ placówki decyduje o trybie nabycia tego świadczenia, jego
PROBLEM W tym roku wypłacimy naszym trzem pracownikom odprawy emerytalne. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby mogły one skorzystać ze zwolnienia składkowego?
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Z końcem września 2013 r. doszło do rozwiązania umowy o pracę z jednym z naszych pracowników z powodu jego przejścia na rentę. W jaki sposób należało wyliczyć podstawę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop i odprawy rentowej, biorąc pod uwagę fakt, że: ● za pracę wynagradzany był on stawką godzinową wynoszącą 7 zł/godz. + premia regulaminowa w wysokości 35% wynagrodzenia godzinowego, ● od października
Odprawa emerytalna ma charakter jednorazowy. Oznacza to, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. Jednak w sytuacji, gdy osoba uprawniona do odprawy jest zatrudniona u kilku pracodawców i z każdym z nich rozwiąże stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę w tym samym terminie, odprawa przysługuje od każdego z tych pracodawców.
Były pracownik naszej firmy zwrócił się do nas o wypłatę odprawy w związku z uzyskaniem 15 maja 2006 r. korzystnej decyzji ZUS o przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy na skutek wypadku przy pracy. Pracownikowi 10 grudnia 2004 r. wypowiedziano umowę o pracę z zastosowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy. Rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło 31 marca
W zakresie innych niż wynagrodzenie świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy, takich jak odprawa emerytalno-rentowa - przepisy układu zbiorowego mogą również dotyczyć pracowników będących osobami zarządzającymi zakładem pracy. Jeżeli układ zbiorowy przewiduje odprawę wyższą niż kodeksowa - należy wypłacić kwotę wyższą (wyrok Sądu Najwyższego z 10 stycznia 2006 r., sygn. I PK 115/05).
Rozwiązanie stosunku pracy, wraz z którym pracownik uzyskuje świadczenie przedemerytalne, nie jest ustaniem stosunku pracy „w związku z przejściem na emeryturę” w rozumieniu art. 921 § 1 Kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 6 maja 2003 r., I PK 257/02, OSNP 2004/15/267).
Żona pracownika 30 kwietnia 2005 r. urodziła dziecko. W związku z tym wystąpił on z wnioskiem o ustalenie uprawnień do zasiłku rodzinnego i dodatku z tytułu urodzenia dziecka. Po przeanalizowaniu wniosku pracownika okazało się, że dochód osiągnięty w 2002 r. przez rodzinę przekroczył kwotę 504 zł w przeliczeniu na jednego członka rodziny. Obecnie żona pracownika przebywa na rencie chorobowej, do której
Nasz zakład zatrudnia 136 osób. Jednemu z pracowników okres zasiłkowy minął 3 stycznia 2005 r., zwolnienie lekarskie było wystawione do 20 stycznia 2005 r. Pracownik przeszedł na rentę. Umowę o pracę z pracownikiem rozwiązaliśmy 3 stycznia 2005 r., ale nie wypłaciliśmy odprawy rentowej. Czy po przedstawieniu przez zainteresowanego decyzji o przyznaniu renty możemy wypłacić odprawę rentową i czy musimy
Pracownik zachorował 9 marca 2004 r. i do 6 września br. przebywał na zwolnieniu. Następnie 7 września 2004 r. przeszedł na rentę. Pracownik otrzymywał wynagrodzenie w stawce godzinowej. W kwietniu br. otrzymał wynagrodzenie i zasiłek za czas choroby, w marcu część wynagrodzenia podstawowego i wynagrodzenie chorobowe, w lutym wynagrodzenie podstawowe. Czy ustalając średnią do wyliczenia odprawy rentowej
Odprawa przysługująca pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, często bywa przyczyną sporu między pracodawcą a pracownikiem. Najwięcej wątpliwości budzi nabycie uprawnienia do tego świadczenia.