Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działania nieopodatkowanego podatkiem VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków związanych z montażem automatycznej toalety kontenerowej, wykorzystywanej do czynności opodatkowanych VAT, zaś brak tego prawa przysługuje od innych wydatków dotyczących inwestycji publicznych nieodpłatnie udostępnianych.
Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową nie stanowi przychodu zakładu, zatem nie rodzi obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem nie prowadzi do rzeczywistego przysporzenia majątkowego.
Dochody osiągane w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania, o ile są związane z działalnością wynikającą z tego zezwolenia.
Gmina jako podatnik VAT ma prawo, w oparciu o art. 86 i art. 90 ustawy VAT, do częściowego odliczenia podatku należnego o naliczony, stosując proporcje dla jednostek organizacyjnych, dla wydatków choćby częściowo związanych z działalnością opodatkowaną, z wykluczeniem pełnego odliczenia, gdy wykorzystanie dotyczy działań nieobjętych opodatkowaniem.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Miasto nie jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu służącego działalności nieopodatkowanej VAT, ponieważ efekty tej działalności pozostają poza zakresem stosowania przepisów o właściwości podatków od towarów i usług.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki ponoszone na zakup towarów i usług służą realizacji zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak w przypadku nieodpłatnego transportu zbiorowego.
Podatnikowi VAT przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od inwestycji, gdy budynek służy wyłącznie opodatkowanej działalności, zgodnie z wymogami art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nabywane lub wytworzone środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności opodatkowanej, lecz służą realizacji zadań publicznych, co wyłącza organ samorządu z kategorii podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Miasto nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu Rozwoju Miast, gdyż działania te są nieopodatkowane i mieszczą się w ramach zadań publicznoprawnych, wyłączających Miasto z kategorii podatnika VAT.
Realizacja projektu nie będzie stanowiła czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż nie występuje działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.
Wniesienie przez gminę aportem inwestycji do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a skutkuje odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina działa jako podatnik z prawem do odliczenia VAT.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca projekt niekomercyjny w ramach zadań własnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Miasto, jako podatnik, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na instalacje fotowoltaiczne proporcjonalnie do zakresu wykorzystywania budynków do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zasady odliczenia są regulowane przez prewspółczynnik obliczany dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, a brak działalności opodatkowanej wyklucza takie prawo.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na projekty związane z instalacjami fotowoltaicznymi na budynkach, o ile te są używane do działalności opodatkowanej, co wyznacza prewspółczynnik, natomiast odliczenie nie przysługuje, gdy budynki są używane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy działania realizowane w ramach projektu finansowanego z WFOŚiGW nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Działania te traktowane są jako realizacja zadań publicznych, co wyklucza Miasto z kategorii podatników, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Wniesienie przez Miasto aportu w postaci infrastruktury kanalizacji deszczowej do spółki komunalnej jest czynnością cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Miasto działa jako podatnik, a nie jako organ władzy publicznej.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z wydatków na zadania pozostające poza zakresem opodatkowania lub zwolnione, realizowane jako zadania własne w ramach ustawowych zadań publicznoprawnych.
Miasto nie ma uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego ani do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.