Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że konta pozabilansowe, na których są ujmowane nieujęte w księgach rachunkowych w bieżącym roku koszty uzyskania przychodów inne niż poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) i związane z kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej (IP BOX), należy raportować ze znacznikiem „INNE”, ponieważ nie przewidziano dla nich znacznika PD.
Wpłaty gotówkowe dokonywane przez podatnika na własny rachunek bankowy mogą być podstawą do ustalenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli takie „wpłaty własne” nie posiadały pokrycia w sprzedaży wykazanej przez podatnika w rozliczeniach podatkowych za odpowiadające wpłatom okresy – wyrok NSA z 4 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 2082/24.
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-17.12.2010 r.
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług.
wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
Możliwość zastosowania podmiotowego zwolnienia wstecz za lata 2007-2008, z którego zrezygnowano w wyniku oszacowania przychodu przez organ podatkowy.
Przepis różnicujący sytuację prawną podatników w zależności od tego, jaki organ dokonuje kontroli podatkowej, stawiający w gorszej sytuacji podatników kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej poprzez pozbawienie ich prawa nienaliczania odsetek za okres trwającego na ich majątku zabezpieczenia, jest niezgodny z Konstytucją - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2011 r. (sygn. akt
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Spółka świadczyła usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Przez niedopatrzenie księgowej źle rozpoznano obowiązek podatkowy, w efekcie czego o miesiąc wcześniej opłaciliśmy podatek należny. Kontrola podatkowa, która została wszczęta po pół roku od tego zdarzenia, wykazała wskazane nieprawidłowości. Teraz urząd domaga się uregulowania odsetek od zaległości podatkowej, która faktycznie nie została
1. Obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.2. Zasady wszczęcia postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej.
Czy Spółka ma prawo naliczyć odpisy amortyzacyjne od 1 stycznia 2006 r., czyli za okres nie objęty kontrolą podatkową i dokonać stosownej korekty CIT- 8 za 2006 r.?
Czy Spółka ma prawo naliczyć odpisy amortyzacyjne od 1 stycznia 2006 r., czyli za okres nie objęty kontrolą podatkową i dokonać stosownej korekty CIT- 8 za 2006 r.?
Czy spółka ma prawo do złożenia korekty deklaracji, a jeżeli tak to czy może to zrobić w miesiącu kwietniu 2007 r. oraz czy ma prawo do zwrotu podatku w kwocie 11.518,00 zł?
W tym roku spółka z o.o. miała kontrolę z urzędu kontroli skarbowej. Kontrola obejmowała prawidłowość naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2002 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podatek został zaniżony. Na podstawie tego została wydana decyzja, na mocy której mamy zapłacić 20 000 zł podatku plus odsetki. Jak prawidłowo zaksięgować zaległy podatek i naliczone odsetki
Zdarza się, że po dokonaniu czynności sprawdzających przez organ podatkowy podatnicy uważają, że to ostatecznie kończy sprawę. Otóż niekoniecznie. Po czynnościach sprawdzających może być wszczęta kontrola podatkowa w tym samym zakresie. Czynności te znacząco się od siebie różnią.
Czy na etapie czynności sprawdzających można wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień odnośnie posiadanego stanu majątkowego tylko na podstawie art. 155 par. 1 Ordynacji podatkowej, w sytuacji gdy kontrola podatkowa została już zakończona.